ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΘΡΟ 143

Επί του άρθρου 143.
Με την παράγραφο 1 ορίζεται η δυνατότητα παράδοσης εκ μέρους του Δημοσίου ή/και εκμετάλλευσης, εκ μέρους των παραχωρησιούχων τμημάτων ή/και υποτμημάτων των αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάζονται είτε από το Δημόσιο είτε τους παραχωρησιούχους, μετά την παρέλευση της προθεσμίας περάτωσής τους, στην περίπτωση που δεν έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους με υπαιτιότητα του Δημοσίου, ούτως ώστε να καταστεί δυνατή η εκμετάλλευση του περατωμένου μόνο τμήματος και να μειωθεί η δαπάνη των συμβατικών αποζημιωτικών ρητρών, η οποία προβλέπεται στις υπόψη συμβάσεις που κυρώθηκαν με νόμους, λόγω καθυστέρησης παράδοσης ή ολοκλήρωσης.

Με την παράγραφο 2 προστίθεται παράγραφος 12Α στο άρθρο 34 του ν. 2696/1999 (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας) κατά την οποία καθίσταται ποινικό αδίκημα και τιμωρείται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 292 του Ποινικού Κώδικα, η καθ’ οιονδήποτε τρόπο κατάληψη μέρους ή ολόκληρου του οδοστρώματος και των εγκατεστημένων σε αυτό σταθμών διοδίων των αυτοκινητοδρόμων, καθώς και η παρεμπόδιση ή διακοπή (μερική ή ολική) της λειτουργίας των σταθμών διοδίων με οποιοδήποτε τρόπο.

Με την παράγραφο 3 τροποποιείται η παρ. 4 του άρθρου 103 του ν. 2696/1999 (Κ.Ο.Κ.) και συγκεκριμένα κατά το μέρος που αφορά την αφαίρεση πινακίδων ειδικών κατηγοριών οχημάτων, καθώς και της άδειας του οδηγού τους, για ορισμένες τροχαίες παραβάσεις  και συγκεκριμένα της παράβασης μη καταβολής τέλους διοδίων, όπου αυτή προβλέπεται.

Με την παράγραφο 4  τροποποιείται η διάταξη του άρθρου 19 του ν. 3897/2010 (ΦΕΚ Α΄208), για να περιλάβει και την περίπτωση ενοποίησης ενός ή περισσοτέρων  σταθμών διοδίων.

Με την παράγραφο 5  τροποποιείται η διάταξη του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 10 του άρθρου 29 του ν. 2696/1999 (ΦΕΚ 57 Α΄) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας», όπως αυτή προστέθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 17 του ν.  3920/2011 (ΦΕΚ 33 Α΄), για να περιλάβει τη δυνατότητα διαπίστωσης παραβάσεων μέσω τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων.

Με την παράγραφο 6 (α) & (β) δίνεται η δυνατότητα στο Δημόσιο να εφαρμόζει κατά την κατασκευαστική περίοδο την πολιτική διοδίων που εκάστοτε κρίνει πρόσφορη για την αντιμετώπιση προβλημάτων που δημιουργούνται στους χρήστες, είτε σε συμφωνία με τους παραχωρησιούχους, είτε ύστερα από μονομερή απόφασή του αλλά με αποζημίωση των παραχωρησιούχων.
Με την παράγραφο 7 δίνεται η δυνατότητα στο Δημόσιο να διαμορφώνει την τιμή διοδίων μέχρι το ύψος του Ανώτατου Ορίου Διοδίων  Τελών που προβλέπει η οικεία σύμβαση παραχώρησης , για την περίπτωση που η τιμή διοδίων δεν έχει αναπροσαρμοστεί, λόγω καθυστέρησης των εργασιών, η οποία προέκυψε με υπαιτιότητα του Δημοσίου. Με τον τρόπο αυτό μειώνονται και οι αποζημιωτικές υποχρεώσεις του Δημοσίου που προβλέπονται στις συμβάσεις παραχώρησης.

Με την παρ. 8 τροποποιείται η παράγραφος 4 του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που κυρώθηκε με το ν.2696/1999 (57 Α') όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, που απλοποιείται και γίνεται ταχύτερη η διαδικασία καθορισμού οδών ή λωρίδων κυκλοφορίας, στις οποίες κυκλοφορούν μόνο μέσα δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς προσώπων με απόφαση του οικείου Δημάρχου. Επίσης δίνεται η δυνατότητα μετά από μελέτη και έγκριση κυκλοφορίας στις λωρίδες αυτές και ποδηλάτων.