Ποιοι Είμαστε

Η Συντονιστική Επιτροπή Φορέων και Κατοίκων Β.Α. Αττικής ενάντια στα Διόδια “συστάθηκε” τον Οκτώβριο του 2009 με αφορμή την τοποθέτηση 7 επιπλέον σταθμών διοδίων στην περιοχής της Β.Α. Αττικής από την εταιρεία Νέα Οδός Α.Ε., που της παραχωρήθηκε η Εθνική Οδός από τη Μεταμόρφωση Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας.

Η λειτουργία του σταθμού διοδίων Αφιδνών στο ρεύμα ανόδου προς Λαμία και η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων σε Πολυδένδρι, Μαλακάσα και Αυλώνα έκαναν το ποτήρι να ξεχειλίσει για τους κατοίκους της περιοχής μας, που νοιώθουν αποκλεισμένοι από τα 8 πλέον διόδια (παγκόσμια πρωτοτυπία!) μέσα στον καλλικρατικό Δήμο Ωρωπού.

Τα μέλη της Επιτροπής, που είναι μία ανοιχτή συνέλευση πολιτών, εναλλάσσονται και δεν είναι μόνιμα και ορισμένα. Σε κάθε συνέλευση συγκεντρωνόμαστε και με αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες αποφασίζουμε και οργανώνουμε τις δράσεις μας ενάντια στα διόδια. Πρέπει, τέλος, να αναφερθεί η -κατά καιρούς- συμβολή Θεσμικών Φορέων της Β.Α. Αττικής (όπως οι προ-Καλλικράτη 14 Δήμοι και Κοινότητες, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατ. Αττικής) και συλλόγων, καθώς και η υποστήριξή τους στις ενέργειες που κάνουμε ενάντια στα διόδια.

Ταυτόχρονα με την επιτροπή μας και με την ώθηση που δόθηκε στο κίνημα «Δεν Πληρώνω Διόδια», έχουν συσταθεί κατά τόπους και άλλες επιτροπές στις περισσότερες περιοχές της χώρας που «πλήττονται» από το ίδιο πρόβλημα των διοδίων. Με τις δράσεις της, κάθε επιτροπή «χτυπά» τα διόδια της περιοχής της, ενώ για αποδοτικότερο συντονισμό σε κινηματικά (π.χ. ταυτόχρονο άνοιγμα των περισσότερων διοδίων της χώρας) και νομικά θέματα συγκροτήθηκε, τον Δεκέμβριο’09, το Πανελλαδικό Συντονιστικό Επιτροπών Αγώνα κατά των Διοδίων (diodiastop.gr).




Οι θέσεις μας

Παρότι η αφορμή δημιουργίας της κίνησής μας στάθηκε η έναρξη λειτουργίας των νέων σταθμών διοδίων στην περιοχή μας, τα αρχικά αιτήματα για μεταφορά των διοδίων σε άλλη περιοχή ή χορήγηση καρτών ελεύθερης διέλευσης πολύ γρήγορα εξελίχθηκαν, καθώς αντιληφθήκαμε ότι η -κυρωμένη με νόμο- σύμβαση παραχώρησης παρέχει στην παραχωρησιούχο εταιρεία ένα ευρύ φάσμα “προνομίων”, που ξεφεύγει πολύπλευρα από τα όρια της συνταγματικότητας. Ακόμη, έχει σημασία να τονισθεί ότι οι απορρέουσες από τη σύμβαση υποχρεώσεις της, όχι μόνο δεν τηρούνται από την εταιρεία, αλλά η παράβλεψη του γεγονότος αυτού είναι κάτι που συστηματικά και σκόπιμα λαμβάνει χώρα και από την πλευρά του κράτους.

Του κράτους που εκ των πραγμάτων θα έπρεπε να επιβλέπει την πιστή εφαρμογή της σύμβασης και να επιβάλει τις προβλεπόμενες ρήτρες εκεί που αυτή δεν εφαρμόζεται. Αντί αυτού, η έως τώρα συμπεριφορά του Ελληνικού Δημοσίου, απέναντι στην Εταιρεία, μόνο επικουρικά έως προτρεπτικά μπορούμε να πούμε ότι λειτουργεί στην αθέτηση των συμβατικών της υποχρεώσεων και τη λειτουργία της ως μηχανισμού συλλογής οικονομικών πόρων μέσω των διοδίων.

Λύσεις σαν τις δύο που προαναφέρθηκαν παραπάνω στην κυριολεξία «μεταφέρουν» το πρόβλημα αλλού:

- Είτε χωρικά...βορειότερα...εκεί που τα διόδια θα τα πληρώνουν οι κάτοικοι της περιοχής μας αλλά και οι συμπολίτες μας που καθημερινά εργάζονται στα Οινόφυτα και κατοικούν νοτιότερα.

- Είτε χρονικά...κάποια στιγμή στο προσεχές μέλλον οι κάρτες ελεύθερης διέλευσης μπορούν πολύ εύκολα να αφαιρεθούν εκβιαστικά. Αυτό δείχνει η έως τώρα εμπειρία από άλλες περιοχές, όπου υπήρχαν ομάδες κατοίκων που δικαιούνταν και είχαν τέτοιες κάρτες (Δήμος Ανατ. Ολύμπου, Δήμος Στυλίδας, άτομα με αναπηρίες, κάτοικοι-χρήστες των κρατικών διοδίων της σήραγγας του Ακτίου κ.λπ.). Τέλος, οι κάρτες αυτές και με βάση τα ανωτέρω μπορεί να είναι χρυσοπληρωμένες από το Δημόσιο (πρόσφατο παράδειγμα στη Στυλίδα), ενώ στην περιοχή μας δεν οδηγούν σε λύση το οικολογικό πρόβλημα που συνεπάγεται η εγκατάσταση των διοδίων στην τρέχουσα θέση (θεωρείται η χείριστη περιβαλλοντικά).

Τις ανεκπλήρωτες -εδώ κι ένα χρόνο- υποσχέσεις του Υπουργού Μεταφορών για εκπτώσεις του διοδίου τέλους τις αντιμετωπίζουμε με αδιαφορία, αφού ακολουθούνται από μεταβίβαση μέρους του κομίστρου στο Δημόσιο, ενώ μία έκπτωση ακόμα και της τάξης του 30% έχει πρακτικά μικρό όφελος για τον πολίτη, όταν το διόδιο τέλος ξεπερνά τα 2 Ευρώ και βάσει της σύμβασης παραχώρησης μπορεί να αυξάνεται -καθόλου ευκαταφρόνητα- κάθε τόσο.

Στο πνεύμα των παραπάνω δεδομένων, οι αποφάσεις που είχαν παρθεί από την Επιτροπή μας, έπειτα από τις πρώτες συνελεύσεις που πραγματοποιήθηκαν ως τις αρχές του Νοεμβρίου’09, έχουν ως εξής:



ΟΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΚΑΤΟΙΚΟΙ, ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ & ΦΟΡΕΙΣ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ


ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΥΜΕ για μια ακόμη φορά το απαράδεκτο και προκλητικό ξεπούλημα των εθνικών μας δρόμων στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα.

ΑΝΤΙΔΡΟΥΜΕ γιατί οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι της περιοχής μας, που έχουμε χρυσοπληρώσει την Εθνική Οδό, από τη φορολογία και από τα πανάκριβα διόδια που τόσα χρόνια καταβάλλουμε, καλούμαστε να πληρώνουμε για έργα που το κράτος είχε και έχει υποχρέωση να κατασκευάσει και να παρέχει δωρεάν στους πολίτες.

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ έντονα, γιατί αυτό επιβαρύνει περισσότερο το εισόδημα των κατοίκων και εργαζομένων της περιοχής μας, που χρησιμοποιούν την Εθνική Οδό πηγαίνοντας στα σπίτια και τις εργασίες τους, καθώς δεν υπάρχουν παράδρομοι, ούτε αστική συγκοινωνία και κατάλληλο οδικό δίκτυο.


και οι θέσεις μας, όπως εξελίχθηκαν στις ίδιες συνελεύσεις, ακολουθούν:


ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΔΙΟΔΙΑ και ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ να καταργηθεί η αποικιακού τύπου σύμβαση παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων. Μια σύμβαση που επιτρέπει στην «παραχωρησιούχο» εταιρεία να τοποθετεί διόδια μετωπικά και πλευρικά όπου και όσα θέλει, αδιαφορώντας για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τα συγκοινωνιακά προβλήματα που δημιουργούνται, καθώς και να αυξάνει κάθε χρόνο τις τιμές των διοδίων.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ άμεσα μαζί με το Νομαρχιακό Συμβούλιο Ανατολικής Αττικής και τους 14 Δήμους και Κοινότητες της Βόρειας Αττικής να καταργηθούν όλα τα διόδια εντός της Αττικής,

ΣΥΝΤΟΝΙΖΟΥΜΕ τον αγώνα μας με τους κατοίκους και των άλλων περιοχών της χώρας μας για ελεύθερους δρόμους χωρίς διόδια.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ να κατασκευαστούν άμεσα οι παράδρομοι και τα αναγκαία έργα υποδομής για ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο.


Ιανουάριος 2011