Για λαϊκή κατανάλωση ήταν οι εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών περί μείωσης του ύψους των διοδίων


Το Δημόσιο πληρώνει ανύπαρκτα διόδια
Το υπουργείο Υποδομών δεν επαναδιαπραγματεύθηκε τις συμβάσεις
Ανεφάρμοστες έμειναν οι εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών για μείωση του ύψους των διοδίων.
Το υπουργείο δεν ζήτησε ούτε πρόκειται να ζητήσει την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων, επικαλούμενο την οικονομική κρίση. Επιπλέον, η μη λειτουργία των διοδίων του Αιγινίου Πιερίας, που παρουσιάστηκε ως επιτυχία, στην πραγματικότητα εξαργυρώνεται, καθώς το κράτος θα καταβάλει το κόστος των διελεύσεων οχημάτων από τον Ιανουάριο!
Η κίνηση δίνει το δικαίωμα σε άλλες περιοχές που γειτνιάζουν με διόδια να ζητήσουν ανάλογη «ειδική μεταχείριση».

Δείτε τι μας έλεγε ο κ. Ρέππας το Νοέμβριο του 2009:



και αυτό το video:

 







..........................................................................................

Ονειρο... η μείωση διοδίων

Ναυαγεί η πολυδιαφημισμένη επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων, που θα μείωνε τις τιμές κατά το ποσοστό που θα εισπράττει από το 2012 το Δημόσιο.
α προβλήματα που θα δημιουργηθούν με τις αλλαγές των οικονομικών παραμέτρων των συμβάσεων της περιόδου 2007-8 είναι αποτρεπτικά, όπως επισήμαναν στους δημοσιογράφους στελέχη της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί και στη συνέχεια επιβεβαιώθηκαν από στελέχη του υπουργείου Υποδομών.
Στην πρώτη συνάντηση με τους εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης, οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας τόνισαν ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και των υψηλών επιτοκίων, οι ξένες τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα έχουν μικρά κέρδη ενώ οι ελληνικές τράπεζες εμφανίζονται να ζημιώνονται. Σε περίπτωση επαναδιαπραγμάτευσης είναι βέβαιο ότι θα θελήσουν να επωφεληθούν. Η μόνη διέξοδος, που έχει όμως πολλές δυσκολίες, είναι να δανειστεί το Δημόσιο με τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια και με επιδότηση να μειώσει τις τιμές.
Η δεύτερη αποκάλυψη αφορά τον νέο σταθμό στο Αιγίνιο Πιερίας, που προβλέπεται από τη σύμβαση αλλά δεν λειτουργεί ύστερα από έγγραφη υπόδειξη του υπουργείου Υποδομών. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας διαβεβαίωσαν ότι καταγράφεται η κυκλοφορία και θα απαιτήσουν από το Δημόσιο τα διαφυγόντα έσοδα από τις 10 Ιανουαρίου 2010! Σήμερα οι οδηγοί Ι.Χ. πληρώνουν 2,80 ευρώ στη Λεπτοκαρυά, ενώ αν λειτουργούσε ο σταθμός στο Αιγίνιο θα μοιραζόταν το ποσό και οι τιμές θα ήταν αντίστοιχα 1,50 και 1,30 ευρώ. Θεωρούν όμως ότι η κυκλοφορία αυξάνεται μετά τη Λεπτοκαρυά και επομένως θα ζητήσουν να πάρουν τη διαφορά.
Ο σταθμός στο Αιγίνιο βρίσκεται σε απόσταση μόλις 10 χλμ. από τα Μάλγαρα, όπου λειτουργεί άλλος σταθμός που ανήκει στο Δημόσιο. Ενας τρίτος σταθμός έχει προβλεφθεί επί της Εγνατίας στην Κουλούρα, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 20 χλμ. Για να μειωθεί ο αριθμός των σταθμών, το υπουργείο έχει προτείνει την κατάργηση των δύο και τη διατήρηση αυτού στα Μάλγαρα, με καταμερισμό των εσόδων ανάλογα με την κυκλοφορία του προηγούμενου σταθμού. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας όμως δεν αποδέχονται την πρόταση και επιμένουν στην πρόβλεψη της σύμβασης.
Για τα Τέμπη
Στη συνάντηση με τους δημοσιογράφους επιβεβαιώθηκε ότι το θέμα των Τεμπών έχει παραπεμφθεί στη διαιτησία. Οι διαφωνίες με το Δημόσιο δεν αφορούν το κόστος, που δεν αποκάλυψαν. Υπολογίζεται σε 6-7 εκατ. ευρώ και, όπως παραδέχθηκαν, θα καταβληθεί από την ασφαλιστική εταιρεία. Το ζητούμενο είναι τα αίτια της φονικής κατολίσθησης, που η κοινοπραξία αποδίδει σε «απρόβλεπτες και ακραίες καιρικές συνθήκες». Αυτό θα την κατοχυρώσει έναντι των αγωγών που έχουν υποβληθεί από τα ΚΤΕΛ της Θεσσαλίας, αλλά και τις ενώσεις ξενοδόχων.
Σε σχέση με την καθυστέρηση στη θωράκιση των πρανών της κοιλάδας των Τεμπών, που με βάση τη σύμβαση έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ώς τις αρχές Απριλίου του 2009, οι ανάδοχοι οχυρώνονται πίσω από υποδείξεις υπηρεσιών του τέως υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, οι οποίες στην ουσία τούς εξασφάλιζαν παράταση στο όνομα της προστασίας του οικοσυστήματος.
Αποκαλύφθηκαν επίσης ορισμένα «ντεσού» των συμβάσεων για τους αυτοκινητόδρομους. Για παράδειγμα στην Κορίνθου-Πατρών, το Δημόσιο θα εισπράττει μέρος των διοδίων από το 2021, ενώ στο Μαλιακός-Κλειδί από το 2012. Κορυφαίο στέλεχος της εταιρείας «Ακτωρ» διευκρίνισε στους δημοσιογράφους ότι είναι άδικο να πληρώνει ο οδηγός ακριβά διόδια στη φάση της κατασκευής, ενώ η απαίτηση για βελτίωση των έτοιμων τμημάτων των εθνικών δρόμων την ίδια περίοδο πολλαπλασιάζει την ταλαιπωρία.
Λόγω κρίσης
Μείωση της κυκλοφορίας κατά 5% καταγράφεται στην Αττική Οδό λόγω οικονομικής κρίσης και εκτιμάται ότι ώς το τέλος του χρόνου θα διαμορφωθεί στο 8-10%. Οι εκπρόσωποι της κονοπραξίας επανήλθαν στην πρόταση να αναλάβουν τις επεκτάσεις προς Ελληνικό και η σύνδεση της παραλιακής με το αεροδρόμιο μπορεί να γίνει με επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του αυτοκινητόδρομου, χωρίς οικονομική συμβολή από το Δημόσιο.
..........................................................................................

Δεν έγινε ποτέ διαπραγμάτευση των διοδίων
Το κράτος θα πληρώσει τις διελεύσεις οχημάτων από τον σταθμό Αιγινίου
Του Γιωργου Λιαλιου
Για λαϊκή κατανάλωση ήταν οι εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών περί μείωσης του ύψους των διοδίων. Οπως αποδεικνύεται, το υπουργείο δεν έχει ζητήσει την επαναδιαπραγματευση των συμβάσεων. Ούτε πρόκειται να το πράξει μέσα στο επόμενο διάστημα, επικαλούμενο πλέον τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Επιπλέον, η μη λειτουργία των διοδίων του Αιγινίου Πιερίας, που παρουσιάστηκε ως επιτυχία του υπουργείου, στην πραγματικότητα εξαργυρώνεται, καθώς το κράτος θα καταβάλει το κόστος των διελεύσεων οχημάτων από τον Ιανουάριο! Κίνηση που ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, καθώς δίνει το δικαίωμα σε όποια άλλη περιοχή γειτνιάζει με διόδια να ζητήσει ανάλογη «ειδική μεταχείριση». Εν τω μεταξύ, η Αττική Οδός αφήνει ανοιχτό το θέμα αυξήσεων λόγω νέας αναπροσαρμογής του ΦΠΑ.
Για τα Τέμπη
Τέσσερα χρόνια αφότου ανέλαβε έργο και πέντε μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, η εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε.» αποφάσισε να λύσει τη σιωπή της. Σε συνάντηση στελεχών της χθες με δημοσιογράφους, υποστήριξε ότι δεν φέρει ευθύνη για την καθυστέρηση έναρξης των εργασιών στα Τέμπη (που θα έπρεπε να έχουν ξεκινήσει το Μάρτιο του 2009, εννέα μήνες πριν από το ατύχημα). Υποστήριξε ότι το Δημόσιο δεν παρείχε, ως όφειλε, την απαραίτητη ορνιθολογική «μελέτη βάσης» για τα Τέμπη (που είναι προστατευόμενη περιοχή Natura), αλλά αντ’ αυτής ζητήθηκε από την εταιρεία να εκπονήσει εξ αρχής ορνιθολογική μελέτη, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση (που θα ήταν ιδιαίτερα βολική, αν δεν συνέβαινε το ατύχημα). Το επιχείρημα αυτό, ωστόσο, δεν εξηγεί γιατί η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» ανακάλυψε με καθυστέρηση την απουσία ορνιθολογικής «μελέτης βάσης», όταν στην πραγματικότητα το κύριο κατασκευαστικό της έργο αφορά τα Τέμπη. Ούτε γιατί στην κύρια Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (που αποκάλυψε η «Κ» στις 17 Ιανουαρίου) ζητούσε τη μετάθεση των εργασιών στα Τέμπη για το 2012, μετά την ολοκλήρωση των σηραγγών.
Mεταβίβαση κόστους
Στη συνομιλία του με τους δημοσιογράφους, ο γενικός διευθυντής της εταιρείας κ. Δημ. Γκατσώνης έκανε δύο άκρως ενδιαφέρουσες αποκαλύψεις για το θέμα των διοδίων. Κατ’ αρχήν, ότι δεν έχει γίνει καμία κίνηση από το Δημόσιο για την επαναδιαπραγμάτευση του ύψους των διοδίων (υπενθυμίζεται ότι από πέρυσι η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υποστήριζε ότι βρισκόταν σε επαφές με τους παραχωρησιούχους για το θέμα). Κατά δεύτερον, ότι έχει αποφασιστεί να καταβάλει το κράτος το κόστος των διοδίων του Αιγινίου! Η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε.» έχει εγκαταστήσει κάμερες στα συγκεκριμένα διόδια με τις οποίες καταγράφει την ακριβή κίνηση οχημάτων και το υπουργείο θα πληρώσει τα διαφυγόντα κέρδη από τον Ιανουάριο του 2010 (1,30 ευρώ, που θα ήταν τα διόδια στο Αιγίνιο επί τον αριθμό των οχημάτων, μείον τη διαφορά που προκύπτει από τα αυξημένα διόδια στη Λεπτοκαρυά). Η αποκάλυψη αυτή σημαίνει ότι στην πραγματικότητα το υπουργείο δεν πέτυχε να μη λειτουργήσουν τα διόδια, απλώς μεταβίβασε το κόστος τους στα (κρατικά) διόδια των Μαλγάρων! Κίνηση που θα δώσει το δικαίωμα και σε άλλες περιοχές με διόδια να ζητήσουν ανάλογη «μεταχείριση».
Η «Κ» ζήτησε από τον υφυπουργό Υποδομών κ. Γιάννη Μαγκριώτη να τοποθετηθεί επί των θέσεων της εταιρείας. Οσον αφορά την επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων, ο κ. Μαγκριώτης υποστήριξε ότι ο λόγος για τον οποίο δεν έχει γίνει τίποτα είναι γιατί το υπουργείο ήθελε η μείωση στα διόδια από την αφαίρεση των εσόδων υπέρ του Δημοσίου να ξεκινήσει... πριν από την απόδοση εσόδων στο Δημόσιο. «Το “παγώσαμε”», υποστηρίζει, «προκειμένου να μη ζητηθούν από τις τράπεζες υψηλά επιτόκια». Οσον αφορά το Αιγίνιο, παραδέχθηκε ότι το κράτος θα καταβάλει όλα τα διόδια από τον Ιανουάριο, σημειώνοντας ωστόσο ότι η τελική συμφωνία δεν έχει ακόμα υπογραφεί. Και πρανήγγειλε αυξήσεις στα διόδια των Μαλγάρων σε ένα τρίμηνο.
Κατά τα άλλα, οι επικεφαλής της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε.» εκτίμησαν ότι θα καλύψουν το χαμένο έδαφος και θα είναι μέσα στα χρονοδιαγράμματα, που θέλουν την παράδοση των σηραγγών στα Τέμπη το 2012. Σημείωσαν ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μείωση 5-10% στην κίνηση βαρέων οχημάτων, που αποδίδεται στη μείωση των μεταφορών λόγω οικονομικής κρίσης. Γενικά καταγράφονται 60.000 διελεύσεις μηνιαίως από τους σταθμούς διοδίων του τμήματος Μαλιακιού - Κλειδιού, που απέφεραν έσοδα 90 εκατ. ευρώ την πρώτη διετία του έργου.
Το επόμενο διάστημα, πάντως, αναμένονται νέες αυξήσεις, λόγω αναπροσαρμογής του ΦΠΑ. Η αρχή είναι πιθανό να γίνει από την Αττική Οδό, στελέχη της οποίας άφησαν χθες ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσουν στις αρχές του καλοκαιριού σε μικρή αναπροσαρμογή (λ. χ. στα 2,80 ευρώ για τα Ι. Χ. από 2,70). Σε ανάλογες αυξήσεις μπορεί να προχωρήσουν και οι υπόλοιποι παραχωρησιούχοι των εθνικών οδών.



...............................................................................................................................................
Νέα αύξηση στα διόδια
Αυξήσεις στην τιμή των διοδίων της Αττικής Οδού αναμένονται με τη νέα, δεύτερη κατά σειρά αύξηση του ΦΠΑ από το 21% στο 23%. Η "Αττική Οδός" την προηγούμενη αύξηση του ΦΠΑ, που εφαρμόστηκε από τις 15 Μαρτίου για όλο το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτες, δεν την ενσωμάτωσε στην τιμή των διοδίων, επικαλούμενη τις δυσκολίες που δημιουργεί η οικονομική κρίση στους εργαζόμενους. Τώρα στελέχη της επικαλούνται τη μείωση του αριθμού των διελεύσεων το τελευταίο τετράμηνο κατά 4% με 5%.
Εξάλλου οι... απειλές της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών αλλά και οι προεκλογικές "δεσμεύσεις", περί επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων παραχώρησης, ώστε να μειωθούν οι τσουχτερές τιμές των διοδίων, που όλο που θα αυξάνονται μέσω της μείωσης του ποσοστού των εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια, παραμένουν λεονταρισμοί. Όπως είπαν εκπρόσωποι της "Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε." στους δημοσιογράφους, ουδέποτε τέθηκε από το υπουργείο Υποδομών θέμα επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων παραχώρησης, πόσο μάλλον τώρα, καθώς οι τράπεζες είναι βασικός ρυθμιστής. Αποκαλύφθηκε ακόμη το εξής: ο σταθμός του Αιγίνειου στην Ημαθία είναι κλειστός, αλλά το υπουργείο Υποδομών έχει δεσμευτεί να καταβάλει στους εργολάβους το αναλογούν αντίτιμο διοδίου αναδρομικά από τον Ιανουάριο, γι' αυτό και καταγράφονται οι διελεύσεις των οχημάτων!
...................................................................................................................................................................

ΔΙΟΔΙΑ
Ερχονται νέες αυξήσεις και στην Αττική Οδό


Από τον Ιούλη έρχονται νέες αυξήσεις στις ήδη πανάκριβες τιμές των διοδίων, λόγω αύξησης του συντελεστή του ΦΠΑ στο 23% από 21%. Αύξηση θα γίνει και στην τιμή των διοδίων της Αττικής Οδού, γιατί όπως ισχυρίζονται οι μεγαλοεργολάβοι, που διαχειρίζονται το έργο, θα χρεώσουν αυτή την αύξηση στους οδηγούς, ενώ από την άλλη πλευρά έχουν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το πρώτο 4μηνο του 2010 παρατηρείται μια μείωση της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο που φτάνει το 5% (

15.000 αυτοκίνητα λιγότερα την ημέρα).
Αξίζει να αναφέρουμε ότι τελικά μάλλον εγκαταλείπεται η πολυδιαφημισμένη από την κυβέρνηση επαναδιαπραγμάτευση των «συμβάσεων παραχώρησης» που θα επέφεραν μείωση των αυξήσεων των διοδίων στην Εθνική Οδό. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εξέλιξη αυτή έχει να κάνει με τη βεβαιότητα ότι στην περίπτωση της επαναδιαπραγμάτευσης, οι τράπεζες που έχουν δανειοδοτήσει τα έργα θα διεκδικούσαν πολύ μεγαλύτερο επιτόκιο από αυτό με το οποίο έχουν δανείσει ήδη τους κατασκευαστικούς ομίλους. Αν τελικά συμβεί αυτό, θα έχουμε και νέες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, όπως προβλέπεται από τις συμβάσεις που ψήφισαν τόσο το ΠΑΣΟΚ, όσο και η ΝΔ...




Στο μεταξύ το νέο σταθμό των διοδίων κοντά στο Αιγίνιο (Κλειδί Ημαθίας) αναμένεται να λειτουργήσει σύντομα ο όμιλος «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», εκτός αν τελικά συμφωνήσει να παίρνει μέρος των εισπράξεων από το σταθμό που λειτουργεί ήδη στα Μάλγαρα. Πάντως, ο ίδιος όμιλος εξακολουθεί να διεκδικεί γύρω στα 18 εκατομμύρια ευρώ ως διαφυγόντα κέρδη λόγω του κλεισίματος της Εθνικής Οδού εξαιτίας της φονικής κατολίσθησης στο ύψος των Τεμπών! Το ζήτημα έχει παραπεμφθεί στη δικαστική διαιτησία.
Αξίζει, τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι διόδια θα αρχίσουν να πληρώνουν από τον άλλο μήνα και όσοι θα κινούνται στην Εγνατία οδό. Ο «Γολγοθάς» των οδηγών και των λαϊκών οικογενειών δεν έχει τέλος...
..............................................................................

Στις καλένδες η αναδιαπραγμάτευση των διοδίων

Φορολογικό αδίκημα θα θεωρείται η μη καταβολή τους
Στον πάγο βάζει, τουλάχιστον για φέτος, η κυβέρνηση την αναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων για τα διόδια στους αυτοκινητόδρομους. Προωθείται νομοθετική ρύθμιση, ώστε η μη καταβολή διοδίων να θεωρείται φορολογικό αδίκημα.
Σύμφωνα με το αιτιολογικό της κυβέρνησης, αυτό θα συμβεί επειδή κάθε φορά που δεν πληρώνονται διόδια, το Δημόσιο χάνει το ΦΠΑ που αντιστοιχεί. Όσον αφορά στην αναδιαπραγμάτευση, ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, υποστήριξε ότι δεν το επιτρέπει η άνοδος των επιτοκίων, τα οποία είναι σήμερα κατά πολύ υψηλότερα από εκείνα που ίσχυαν το 2007 όταν και υπεγράφησαν οι σχετικές συμβάσεις.
Ο υπουργός ανακοίνωσε ότι η καταβολή διοδίων στην Εγνατία Οδό θα ξεκινήσει σε δύο μήνες από σήμερα, από το σταθμό των Μαλγάρων. Το αντίτιμο καθορίστηκε σε 2,80 ευρώ. Ένα μήνα αργότερα θα ακολουθήσει ο Πολύμυλος, ενώ για το υπόλοιπο τμήμα της Εγνατίας θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το σύστημα "βινιέτα" που χρησιμοποιείται στην Αυστρία και στη Γερμανία. Πρόκειται για προπληρωμένες κάρτες απεριορίστων διαδρομών με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια.
Δημόσια έργα
Αναφορικά με τους νέους αυτοκινητόδρομους, ο Δημ. Ρέππας ανέφερε ότι το έργο θα αντιμετωπιστεί με άλλη προσέγγιση, αλλά μεγέθη και θα είναι ενταγμένο στο ρυθμιστικό πλαίσιο. Επίσης, ανακοίνωσε ότι αρχές Ιουλίου θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για το αεροδρόμιο Καστελλίου, στην Κρήτη, με τον προϋπολογισμό του έργου να υπολογίζεται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ.
Συνολικά, μέσα στο 2010 θα δημοπρατηθούν έργα προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ, το 2011 προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ και το 2012 800 εκατ. ευρώ.
Σύντομα θα γίνουν και οι ανακοινώσεις για την αλλαγή τρόπου δημοπράτησης και μελέτης των έργων. Ο υπουργός χαρακτήρισε τα έργα αιχμάλωτα των προβλημάτων, καθώς σημειώνονται καθυστερήσεις σε απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές και μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφελείας.
Ο Δημ. Ρέππας υπογράμμισε ότι θα πρέπει να υπάρχει καλύτερος σχεδιασμός, αναφέροντας ως παράδειγμα κακού σχεδιασμού την υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης. Το έργο ακυρώθηκε και ο ανάδοχος ζητά τώρα 410 εκατ. ευρώ. Ο υπουργός σημείωσε ότι σήμερα χρειάζονται συμπληρωματικές συμβάσεις ύψους 110 εκατ. ευρώ για να ολοκληρωθούν έργα.
.................................................................................


“Λάθος το μοντελο χρηματοδότησης” λένε και οι εργολάβοι

Κρίση και διόδια ρίχνουν την κίνηση στους οδικούς άξονες

της Μαριάννας Τζάννε


Σε πλήρες αδιέξοδο για την επαναδιαπραγμάτευση των τιμών των διοδίων οδηγούνται Δημόσιο και εταιρείες παραχώρησης με τις παρούσες οικονομικές συγκυρίες να καθίστανται απαγορευτικές σε κάθε απόπειρα αναθεώρησης των συμβάσεων.

Η δυσκολία αφορά τα ελκυστικά επιτόκια με τα οποία έχουν συναφθεί οι συμβάσεις των έργων καθώς το 2007 που υπογράφτηκαν, τα spreads δεν ξεπερνούσαν τις 200 μονάδες βάσης.

Σήμερα που το κόστος του χρήματος έχει εκτιναχθεί στα ύψη, ο μόνος κερδισμένος από μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν ο χρηματοπιστωτικός τομέας, ο οποίος εκ των πραγμάτων βγαίνει έως τώρα χαμένος με την κλιμάκωση προς το πάνω των τιμών των spreads τους τελευταίους μήνες.

Την μεγάλη δυσκολία του εγχειρήματος επιβεβαίωσαν χθες στελέχη της κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός-Κλειδί), κλείνοντας ουσιαστικά τον κύκλο συζητήσεων που είχε ανοίξει από τα τέλη του 2009 η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια κατευνασμού της κοινής γνώμης από τις αντιδράσεις που υπήρξαν για τις ανατιμήσεις των διοδίων.

«Ήταν λάθος το μοντέλο χρηματοδότησης»...

Μάλιστα ανώτατα στελέχη της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου δεν δίστασαν για πρώτη φορά να παραδεχτούν το λανθασμένο μοντέλο χρηματοδότησης των έργων, το οποίο όπως ανέφεραν βασίστηκε στην αύξηση των τιμών των διοδίων πριν ακόμη ολοκληρωθούν τα έργα στους οδικούς άξονες.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο κόσμος να έχει να αντιμετωπίσει από τη μια τις δυσκολίες μετακίνησης λόγω των έργων και του περιορισμού των λωρίδων κυκλοφορίας και από την άλλη ακόμη και διπλάσιο κόστος στα τέλη διέλευσης, καθώς με αυτά χρηματοδοτούνται τα έργα.

Οι ανατιμήσεις έχουν προκαλέσει μεγάλη δυσαρέσκεια στον κόσμο ζημιώνοντας όμως και τις τεχνικές εταιρείες καθώς με τις αυξήσεις στα διόδια αυξάνεται το κίνημα όσων δεν πληρώνουν και ταυτόχρονα μειώνονται τα έσοδα που εισπράττουν.

Στελέχη της κοινοπραξίας σημειώνουν ότι ακόμη και αν δεν γίνει επαναδιαπραγμάτευση των έργων με τις τράπεζες αλλά μια συμφωνία μεταξύ δημοσίου και ιδιωτών ώστε να χαμηλώσει ο πήχης των διοδίων, τότε το κράτος θα πρέπει να προχωρήσει σε δανεισμό προκειμένου να επιδοτήσει το ύψος των διοδίων που προβλέπουν οι συμβάσεις.

Μια τέτοια επιλογή η οποία εικάζεται ότι μπορεί να είναι και στα όρια της νομιμότητας, μόνο ως αστείο θα μπορούσε να ερμηνευτεί στην παρούσα συγκυρία.

Πτώση 5% στην Αττική Οδό

Προς το παρόν οι υψηλές τιμές των διοδίων σε συνδυασμό με τις μεγάλες ανατιμήσεις στα καύσιμα έχουν περιορίσει την κίνηση στους οδικούς άξονες, οι οποίοι εμφανίζουν πτώση της κυκλοφορίας έως και 10%.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μείωση διελεύσεων κατά 5% εμφανίζει το τελευταίο τετράμηνο και η Αττική Οδός, η οποία δεν αποκλείεται από τις αρχές Ιουλίου να ενσωματώσει στην τιμή του διοδίου την αύξηση του ΦΠΑ που ισοδυναμεί με 5,4 λεπτά επιπλέον.

Στην προηγούμενη αύξηση του ΦΠΑ, τον περασμένο Μάρτιο η εταιρεία που διαχειρίζεται το έργο είχε αποφασίσει να απορροφήσει τις αυξήσεις και έτσι οι τιμές είχαν μείνει αμετάβλητες.