17.5 Τροποποίηση
Καμία εγκεκριμένη Μελέτη (ή τμήμα αυτής) που εγκρίθηκε σύμφωνα με τις διαδικασίες του παρόντος Άρθρου δεν μπορεί να τροποποιηθεί, να αλλάξει ή να παραλλαχθεί, παράμόνο μετά από ειδική έγγραφη πρόταση για την τροποποίηση, αλλαγή ή παρέκκλιση που θα υποβληθεί στον Ανεξάρτητο Μηχανικό για έγκριση σύμφωνα με τις διαδικασίες τουΆρθρου 17.3.
17.6 Έναρξη Κατασκευών Περιόδου Τ1
Ο Παραχωρησιούχος δεν δικαιούται να ξεκινήσει την κατασκευή οποιουδήποτε τμήματος των Κατασκευών Περιόδου ΤΙ εάν πρώτα δεν έχουν εγκριθεί οι σχετικές Μελέτες πουαφορούν το τμήμα αυτό σύμφωνα με το Άρθρο 17.3.
17.7 Ανεξάρτητος Μηχανικός
17.7.1 Ο Παραχωρησιούχος έχει συνάψει με τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, ο οποίος είναι ανεξάρτητος, διεθνούς φήμης και ειδικευμένος στην επίβλεψη παρόμοιων έργων, τη Σύμβαση Ανεξάρτητου Μηχανικού που προσαρτάται στην παρούσα ως Προσάρτημα 10.
17.7.2 Το Δημόσιο συμφωνεί και αποδέχεται με την παρούσα Σύμβαση όπως, από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης, η έγκριση των Μελετών και η Επίβλεψη τωνΚατασκευών της Περιόδου Τ1 διενεργηθεί από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, σύμφωνα με τους όρους της παρούσας και της Σύμβασης Ανεξάρτηπ>υ Μηχανικού. Σε περίπτωσηασυμφωνίας οιουδήποτε όρου της παρούσας με όρο της Σύμβασης Ανεξάρτητου Μηχανικού, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του Άρθρου 3.3.3.
17.7.3 Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός δεν μπορεί να αντικατασταθεί ούτε μπορούν να τροποποιηθούν οι όροι της Σύμβασης Ανεξάρτητου Μηχανικού (ή να αποτελέσουναντικείμενα οιουδήποτε είδους παραίτησης από δικαιώματα) χωρίς προηγούμενη έγγραφη έγκριση του Δημοσίου, την οποία αυτό δεν θα αρνείται ή καθυστερεί αδικαιολόγητα.
17.7.4 Εάν το Δημόσιο διαπιστώσει ότι ο Ανεξάρτητος Μηχανικός έχει ουσιωδώς παραβεί τις συμβατικές του υποχρεώσεις , το Δημόσιο δικαιούται να ζητήσει από τον Παραχωρησιούχο να (και ο Παραχωρησιούχος πρέπει να) καταγγείλει τη Σύμβαση Ανεξάρτητου Μηχανικού και να αντικαταστήσει τον Ανεξάρτητο Μηχανικό εφόσον δεν αρθεί ηπαράβαση, μετά από σχετική ειδοποίηση που επιδίδει ο Παραχωρησιούχος στον Ανεξάρτητο Μηχανικό για την παράβαση από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, σύμφωνα με τους όρουςτης Σύμβασης Ανεξάρτητου Μηχανικού.
17.7.5 Ο Παραχωρησιούχος οφείλει να συμμορφώνεται με τους όρους της Σύμβασης Ανεξάρτητου Μηχανικού και αν συντρέχει περίπτωση, με τις υποδείξεις του Ανεξάρτητου Μηχανικού (εφόσον οι υποδείξεις αυτές έχουν δοθεί σύμφωνα με τα βάσει της Σύμβασης Ανεξάρτητου Μηχανικού δικαιώματα του).
17.7.6 Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός έχει καθήκον επιμελείας και είναι υπεύθυνος έναντι του Δημοσίου καθώς και του Παραχωρησιούχου, όπως αυτό προβλέπεται στην ΣύμβασηΑνεξάρτητου Μηχανικού,
17.8 Ευθύνη Παραχωρησιούχου
17.8.1 Η υποβολή οποιασδήποτε Μελέτης ή οποιουδήποτε εγγράφου που υποβάλλεται σύμφωνα με το παρόν Άρθρο, η έγκριση ή απόρριψη του, η έκδοση οποιουδήποτεΠιστοποιητικού Έγκρισης Μελέτης, η υποβολή σχολίων ή αντιρρήσεων από το Δημόσιο και η οποιαδήττότε παραπομπή οποιουδήποτε ζητήματος στην Επιτροπή ΕπίλυσηςΤεχνικών Διαφορών σύμφωνα με το παρόν Άρθρο, δεν θα απαλλάσσουν καθ' οιονδήποτε τρόπο τον Παραχωρησιούχο από οποιαδήποτε από τις δεσμεύσεις, υποχρεώσεις καιευθύνες του από το παρόν Άρθρο ή από άλλη αιτία.
17.8.2 Οποιαδήποτε εκ μέρους του Ανεξάρτητου Μηχανικού παράβαση των υποχρεώσεων του από τη Σύμβαση Ανεξάρτητου Μηχανικού ή οποιαδήποτε καθυστέρηση εκ μέρουςτου ή που προκλήθηκε εξαιτίας του σχετικά με την εκπλήρωση ή την έγκαιρη εκπλήρωση των υποχρεώσεων του από την Σύμβαση Ανεξάρτητου Μηχανικού, ή οποιαδήποτεδιαφωνία μεταξύ του Ανεξάρτητου Μηχανικού και του Παραχωρησιούχου που αφορά την εκπλήρωση των υποχρεώσεων του Ανεξάρτητου Μηχανικού ή εξ' άλλης αιτίας, δεναπαλλάσσει τον Παραχωρησιούχο καθ' οιονδήποτε τρόπο από τις δεσμεύσεις, υποχρεώσεις ή ευθύνες του από ή σύμφωνα με την παρούσα Σύμβαση.
17.8.3 Σε περίπτωση καταγγελίας της Σύμβασης σύμφωνα με το Άρθρο 29.3.1, το Δημόσιο θα δικαιούται να υποκαταστήσει τον Παραχωρησιούχο στη Σύμβαση Ανεξάρτητου Μηχανικού.
17.9 Αμοιβή Ανεξάρτητου Μηχανικού
Με την επιφύλαξη των Άρθρων 26.2 και 26.4.2, ο Παραχωρησιούχος είναι ο μόνος υπόχρεος για την πληρωμή αμοιβών και λοιπών δαπανών και εξόδων του ΑνεξάρτητουΜηχανικού, το δε Δημόσιο δεν θα έχει καμία ευθύνη για τις δαπάνες αυτές.
18. Κατασκευές Περιόδου Τ1
18.1 Διάρκεια
Η συνολική διάρκεια της Περιόδου Μελετών - Κατασκευών και όλες οι Αποκλειστικές Τμηματικές Προθεσμίες προσμετρώνται σε ημερολογιακούς μήνες από την Ημερομηνία Έναρξης
Παραχώρησης. Ο Παραχωρησιούχος θα εκτελέσει και ολοκληρώσει τις Κατασκευές Περιόδου Τ1:
18.1.1 Εντός εβδομήντα δύο (72) μηνών από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης (η «Συνολική Προθεσμία της Περιόδου Μελετών - Κατασκευών»), όπως η προθεσμία αυτήτυχόν παραταθεί σύμφωνα με τους όρους της παρούσας Σύμβασης.
18.1.2 Σύμφωνα με τους όρους της παρούσας Σύμβασης, τις Τεχνικές Απαιτήσεις και τους Κανόνες της Τέχνης και της Επιστήμης προκειμένου να εξασφαλίσει ότι οι Μόνιμες Κατασκευές και κάθε τμήμα τους θα είναι κατάλληλες για το σκοπό τον οποίο προορίζονται, όπως αυτός προσδιορίζεται ή ευλόγως προκύπτει από τις Προδιαγραφές.
18.1.3 Ως Ημερομηνία Πέρατος της Περιόδου Μελετών -Κατασκευών (Περιόδου Τ1) νοείται η έκδοση της Βεβαίωσης Περάτωσης Εργασιών Περιόδου Μελετών -Κατασκευών(Β.Π.Ε.π), σύμφωνα με το άρθρο 18.4.3 (i).
18.1.4 Η υπέρβαση της συνολικής προθεσμίας Μελετών -Κατασκευών του Άρθρου 18.1.1, για χρόνο μεγαλύτερο από 30% της εν λόγω προθεσμίας, συνιστά Γεγονός Αθέτησης Παραχωρησιούχου.
18.2 Αποκλειστικές Τμηματικές Προθεσμίες - Ποινικές Ρήτρες
Πα τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της προόδου των Κατασκευών της Περιόδου Τ1, το Δημόσιο και ο Παραχωρησιούχος συμφωνούν στις ακόλουθες Αποκλειστικές ΤμηματικέςΠροθεσμίες, με αφετηρία την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης:
18.2.1 Πρώτη Αποκλειστική Τμηματική Προθεσμία:
Εντός τεσσάρων (4) μηνών ο Παραχωρησιούχος πρέπει:
(ί) να υποβάλει τα Εγχειρίδια Λειτουργίας, Επιθεώρησης και Συντήρησης Α' Φάσης για τα Υφιστάμενα Τμήματα του Έργου, με τα ΚΕΣ σε προσωρινή ή οριστική θέση,
(ίί) να προσδιορίσει τηνθέση των Προσωρινών Κατασκευών του Έργου,
(iii) να ενημερώσει όλους τους εμπλεκόμενους Οργανισμούς για έκδοση Αδειών ή εκτέλεση εργασιών για το Έργο και να συγκεντρώσει τα στοιχεία για τις απαιτούμενες Αδειεςκαι κυρίως για τις απαιτούμενες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις,
(ίν) να υποβάλλει για έγκριση το Χρονοδιάγραμμα Εφαρμογής Περιόδου Μελετών - Κατασκευών που θα προσαρπιθεί στην παρούσα Σύμβαση με πλήρη ανάλυση και συσχετισμόμε τις εισροές -εκροές κατά την Περίοδο Μελετών - Κατασκευών, το οποίο θα αποτελεί επικαιροποίηση του χρονοδιαγράμματος της Προσφοράς του.
(ν) να υποβάλλει για έγκριση το Χρονοδιάγραμμα Εφαρμογής της Περιόδου Λειτουργίας και Συντήρησης.
(νί) να έχει συντάξει και υποβάλει στο Δημόσιο το κτηματολόγιο των τυχόν απαιτουμένων συμπληρωματικών απαλλοτριώσεων για Συμπληρωματικούς Χώρους που του είναι αναγκαίοι μέχρι το πέρας της Περιόδου Μελετών -Κατασκευών ή/και να υποδείξει τυχόν αναγκαίους Πρόσθετους Χώρους της περιπτώσεως του Αρθρου 12.2.3 (ί).
(νίί) να έχει ολοκληρώσει όλες τις λοιπές απαιτούμενες ενέργειες για την παράδοση των Υφισταμένων Τμημάτων σύμφωνα με τα Αρθρα 12.1.2 και 12.1.3 της παρούσας.
18.2.2 Δεύτερη Αποκλειστική Τμηματική Προθεσμία:
Εντός είκοσι (20) μηνών ο Παραχωρησιούχος πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις Κατασκευές στο Τμήμα ΠΑΘΕ Μεταμόρφωση - Αγ. Κωνσταντίνος, πλην του αντικειμένου τηςΤρίτης Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας.
18.2.3 Τρίτη Αποκλειστική Τμηματική Προθεσμία:
Εντός τριάντα δύο (32) μηνών ο Παραχωρησιούχος πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις Κατασκευές στο Τμήμα ΠΑΘΕ Μεταμόρφωση - Αγ. Κωνσταντίνος που αναφέρονται στηνπεριοχή της Υλίκης, στο τμήμα Ριτσώνα - Θήβα, στην αναμόρφωση του τεχνικού στον Α.Κ. Βαρυμπόμπης και τις Κατασκευές στο τμήμα της Παράκαμψης Αγρινίου.
18.2.4 Τέταρτη Αποκλειστική Τμηματική Προθεσμία:
Εντός σαράντα (40) μηνών ο Παραχωρησιούχος πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις Κατασκευές στο Τμήμα Αντίρριο -Νότιο άκρο Παράκαμψης Αγρινίου.
18.2.5 Ποινικές Ρήτρες
(i) H ποινική ρήτρα που επιβάλλεται στον Παραχωρησιούχο για κάθε ημερολογιακή ημέρα υπαίτιας εκ μέρους του υπέρβασης της συνολικής προθεσμίας του Άρθρου 18.1.1 τηςπαρούσας, ορίζεται σε σαράντα πέντε χιλιάδες (45.000) Ευρώ και επιβάλλεται για υπέρβαση ίση ή μικρότερη από το 10% πις συνολικής προθεσμίας. Για οποιαδήποτε υπέρβασημεγαλύτερη του 10% της συνολικής προθεσμίας, η ποινική ρήτρα για κάθε μέρα ορίζεται σε ενενήντα χιλιάδες (90.000) Ευρώ.
(ίί) Οι ποινικές ρήτρες για υπαίτια από τον Παραχωρησιούχο υπέρβαση των Αποκλειστικών Τμηματικών Προθεσμιών του Άρθρου 18.2 της παρούσας, οι οποίες είναι ανέκκλητες,ορίζονται ως ακολούθως:
(a) Για υπέρβαση της πρύπης Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας ίση ή μικρότερη από το 10% της προθεσμίας η ποινική ρήτρα ορίζεται σε δέκα χιλιάδες (10.000) Ευρώημερησίως. Για οποιαδήποτε υπέρβαση μεγαλύτερη του 10% της προθεσμίας, η ποινική ρήτρα ορίζεται σε είκοσι χιλιάδες (20.000) Ευρώ ημερησίως.
(b) Για υπέρβαση της δεύτερης Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας ίση ή μικρότερη από το 10% της προθεσμίας η ποινική ρήτρα ορίζεται σε σαράντα χιλιάδες (40.000)Ευρώ ημερησίως. Για οποιαδήποτε υπέρβαση μεγαλύτερη του 10% της προθεσμίας, η ποινική ρήτρα ορίζεται σε ογδόντα χιλιάδες (80.000) Ευρώ ημερησίως.
(c) Για υπέρβαση της τρίτης Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας ίση ή μικρότερη από το 10% της προθεσμίας η ποινική ρήτρα ορίζεται σε σαράντα χιλιάδες (40.000) Ευρώημερησίως. Για οποιαδήποτε υπέρβαση μεγαλύτερη του 10% της προθεσμίας, η ποινική ρήτρα ορίζεται σε ογδόντα χιλιάδες (80.000) Ευρώ ημερησίως.
(α) Για υπέρβαση της τέταρτης Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας {ση ή μικρότερη από το 10% της προθεσμίας η ποινική ρήτρα ορίζεται σε σαράντα χιλιάδες (40.000) Ευρώημερησίως. Για οποιαδήποτε υπέρβαση μεγαλύτερη του 10% της προθεσμίας, η ποινική ρήτρα ορίζεται σε ογδόντα χιλιάδες (80.000) Ευρώ ημερησίως.
(iv) Σε περίπτωση που συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την επιβολή στον Παραχωρησιούχο ποινικής ρήτρας για υπέρβαση περισσοτέρων της μιας προθεσμιών, τότε θαεπιβάλλεται στον Παραχωρησιούχο ενιαία ποινική ρήτρα προσδιοριζόμενη στο ύφος της μεγαλύτερης από τις συντρέχουσες προσαυξημένη κατά 10% για κάθε, πέραν της μιας,ποινική ρήτρα.
18.2.6 Άθροισμα Ποινικών Ρητρών
Το άθροισμα των ποσών των ποινικών ρητρών που επιβάλλονται στον Παραχωρησιούχο δυνάμει του παρόντος Άρθρου, περιορίζεται κατ' ανώτατο όριο στο ποσό των ογδόνταεκατομμυρίων Ευρώ (€ 80.000.000,00).
18.3 Επίβλεψη
18.3.1 Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός θα επιβλέψει την εκτέλεση των Κατασκευών Περιόδου Τ1.
18.3.2 Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός, σύμφωνα με τους όρους της παρούσας Σύμβασης και της Σύμβασης Ανεξάρτητου Μηχανικού, θα είναι υπεύθυνος κατά την Περίοδο Μελετών - Κατασκευών, μεταξύ άλλων και για τα ακόλουθα:
(i) Τον έλεγχο και έγκριση του Χρονοδιαγράμματος Εφαρμογής Περιόδου Μελετών - Κατασκευών και του συναρτώμενου χρονοδιαγράμματος εισροών-εκροών και τον έλεγχοκαι έγκριση του Χρονοδιαγράμματος Εφαρμογής Περιόδου Λειτουργίας που θα υποβληθούν από τον Παραχωρησιούχο σύμφωνα με το Αρθρο 1.6,
(ίί) Τον έλεγχο της τήρησης του Εγκεκριμένου Χρονοδιαγράμματος Εφαρμογής Περιόδου Μελετών-Κατασκευών και την υποβολή στο Δημόσιο μηνιαίων αναφορών προόδουτου Χρονοδιαγράμματος και όλων των στοιχείων που αφορούν στο Έργο,
(iii) Τον έλεγχο και την έγκριση του προγράμματος ερευνών και δοκιμών στον Χώρο Εκτέλεσης του Έργου,
(ίν) Τον έλεγχο τήρησης των απαιτήσεων του περατωθέντος Έργου (συμπεριφορά του Έργου),
(ν) Τον έλεγχο του συστήματος διασφάλισης ποιότητας και τον ποιοτικό έλεγχο καθώς και την παρακολούθηση τήρησης των διαδικασιών διασφάλισης ποιότητας και ποιοτικούελέγχου για κάθε υποβαλλόμενο έγγραφο και πιστοποιητικό ελέγχου ποιότητας σχετικού με τις εργασίες,
(vi) Την παρακολούθηση της εφαρμογής των Εγκεκριμένων Περιβαλλοντικών Όρων και τη συμμόρφωση του Παραχωρησιούχου με τις Περιβαλλοντικές Απαιτήσεις,
(vii) Τον έλεγχο για τη διαπίστωση ότι τα υλικά και η ποιότητα της εργασίας συμφωνούν με τις συμβατικές απαιτήσεις και προδιαγραφές και για ότι λαμβάνονται όλα τααπαιτούμενα μέτρα για την άρση κάθε σχετικής παράβασης,
(viii) Την επίβλεψη των Κατασκευών σύμφωνα με τις συμβατικές ρυθμίσεις, απαιτήσεις και προδιαγραφές,
(ΐχ) Την παρακολούθηση της εφαρμογής των Κανονισμών Υγιεινής και Ασφάλειας,
(χ) Την έκδοση των Βεβαιώσεων Περάτωσης Εργασιών σύμφωνα με τις διατάξεις του Αρθρου 18.5,
(xi) Τον καθορισμό του θεμάτων που προβλέπονται στο Άρθρο 26.2.4 σε περίπτωση Γεγονότος Καθυστέρησης.
18.4 Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών
18.4.1 Όλες οι Κατασκευές της Περιόδου ΤΙ θα επιβλέπονται από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, συμφώνα με τους όρους της παρούσας Σύμβασης και της ΣύμβασηςΑνεξάρτητου Μηχανικού.
18.4.2 Όλες οι Βεβαιώσεις Περάτωσης Εργασιών εκδίδονται από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, σύμφωνα με τις διαδικασίες του παρόντος Άρθρου.
18.4.3 Η έκδοση Βεβαίωσης Περάτωσης Εργασιών προβλέπεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:
(ϊ) Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών Περιόδου Μελετών- Κατασκευών (Β.Π.Ε.τι), όταν το σύνολο των Κατασκευών της Περιόδου ΤΙ (Ε.Π. και Τ.Ε.) έχει ολοκληρωθεί και το Έργοείναι έτοιμο για λειτουργία και χρήση από τους Χρήστες και υπό την πρόσθετη προϋπόθεση ότι έχουν υποβληθεί επιμετρήσεις, το μητρώο του Έργου και τα σχέδια «όπωςκατασκευάστηκε»,
(ίί) Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών Τοπικού Έργου (Β.Π.Ε.ΤΕ), όταν η κατασκευή οποιουδήποτε Τοπικού Έργου έχει ολοκληρωθεί και είναι δυνατή η αυτοτελής απόδοση τουστον φορέα που θα το λειτουργήσει / χρησιμοποιήσει και συντηρήσει, και υπό την πρόσθετη προϋπόθεση ότι έχουν υποβληθεί επιμετρήσεις, το μητρώο του Έργου και τα σχέδια«όπως κατασκευάστηκε»,
(ίίi) Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας (Β.Π.Ε.ΑΤΠ), με την οποία πιστοποιείται ότι έχουν ικανοποιηθεί οι όροι της κάθε ΑποκλειστικήςΤμηματικής Προθεσμίας του Άρθρου 18.2.
(ίν) Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών Χρηματοδοτικής Συμβολής (Β.Π.Ε.χι), με την οποία πιστοποιείται ότι έχει επιτευχθεί το Ορόσημο που έχει συνδέσει ο Παραχωρησιούχος μετην εκάστοτε καταβολή της Χρηματοδοτικής Συμβολής του Δημοσίου, σύμφωνα με το Άρθρο 7.2.5.
(ν) Βεβαίωση Περάτωσης Συμπληρωματικών Εργασιών (Β.Π.Ε.ΕΕ), με την οποία πιστοποιείται (κατά περίπτωση):
(a) ότι έχουν εκτελεστεί οι Συμπληρωματικές Εργασίες, η δαπάνη των οποίων πιστοποιείται σε μηνιαία βάση συμφωνά με το Άρθρο 18.6.8(1),
(fa) ότι έχουν ολοκληρωθεί οι εκάστοτε Συμπληρωματικές Εργασίες που έχουν ανατεθεί στον ΠαραχωρησιοΟχο συμφωνά με το Άρθρο 18.6.
18.5 Διαδικασία Έκδοσης Β.Π.Ε.
18.5.1 Β.Π.Ε.Τ1
(a) Ο Παραχωρησιούχος οφείλει να ειδοποιήσει εγγράφως τον Ανεξάρτητο Μηχανικό και το Δημόσιο, τουλάχιστον τριάντα (30) ημέρες πριν από την προβλεπόμενη ημερομηνίατου πέρατος των Κατασκευών της Περιόδου Τ1, καλώντας τους να επιθεωρήσουν το Έργο προκειμένου να διαπιστώσουν την ολοκλήρωση του.
(b) Εντός των ανωτέρω τριάντα (30) ημερών, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός, ο Παραχωρησιούχος και το Δημόσιο θα επιθεωρήσουν, με παρόντα τον Κατασκευαστή, τις ΜόνιμεςΚατασκευές, για τις οποίες έχει ζητηθεί από τον Παραχωρησιουχο η Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών για να ελέγξουν ότι έχουν ολοκληρωθεί (συμφώνα προς τις ΤεχνικέςΑπαιτήσεις), και ότι, αναφορικά με την περάτωση τους, οι Μόνιμες Κατασκευές είναι έτοιμες για λειτουργία και ασφαλείς για τους Χρήστες. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίαςαυτής, ο Κατασκευαστής θα μπορεί να εκτελεί εργασίες μικρής έκτασης.
(c) Το Δημόσιο και ο Παραχωρησιούχος μπορούν να υποβάλουν στον Ανεξάρτητο Μηχανικό οποιεσδήποτε σχετικές παραπιρήσεις τους σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή μέχρι καιδέκα πέντε (15) ημέρες πριν από πτν ημερομηνία της σχετικής προβλεπόμενης ημερομηνίας του πέρατος των Κατασκευών της Περιόδου Τ1.
(α) Μέχρι και την προβλεπόμενη ημερομηνία του πέρατος των Κατασκευών της Περιόδου Τ1 (και είτε τα ενδιαφερόμενα πρόσωπα έχουν παρευρεθεί σε κάποια ή σε όλες τιςεπιθεωρήσεις και/ή έχουν κάνει οποιεσδήποτε παρατηρήσεις), ο Ανεξάρτητος Μηχανικός υποχρεούται να πληροφορεί τον Παραχωρησιούχο, τον Κατασκευαστή και το Δημόσιοπερί του εάν, κατά τη γνώμη του, οι Μόνιμες Εργασίες για τις οποίες έχει ζητηθεί από τον Παραχωρησιούχο η Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών Περιόδου ΤΙ, έχουν ή όχιολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία αυτή (σύμφωνα με τις Τεχνικές Απαιτήσεις) και, εάν το Έργο Παραχώρησης είναι ή δεν είναι έτοιμο για ασφαλή λειτουργία για τους Χρήστεςτου. Κατά τον σχηματισμό της γνώμης του αυτής, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός οφείλει να λάβει υπόψη του και να συνυπολογίσει τις παρατηρήσεις του
Παραχωρησιούχου και του Δημοσίου τις οποίες θεωρεί εύλογες και δικαιολογημένες.
(e) H απόφαση του Ανεξάρτητου Μηχανικού θα είναι οριστική και δεσμευτική, εκτός εάν και μέχρις ότου ανατραπεί από την Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών.
(f) Σε περίπτωση που είτε το Δημόσιο είτε ο Παραχωρησιούχος διαφωνεί με την απόφαση του Ανεξάρτητου Μηχανικού, θα ενημερώνει αμέσως τον Ανεξάρτητο Μηχανικό καιμπορεί να παραπέμψει το ζήπιμα στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, μέσα σε προθεσμία επτά (7) ημερών αττό την ημερομηνία λήψης της απόφασης τουΑνεξάρτητου Μηχανικού. Η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών οφείλει να εκδώσει απόφαση μέσα σε προθεσμία 14 ημερών από την ημερομηνία παραπομπής του ζητήματοςσ' αυτήν.
(g) Σε περίπτωση που ο Ανεξάρτητος Μηχανικός αποφασίσει ότι οι Κατασκευές της Περιόδου Τ1 έχουν ολοκληρωθεί, είναι έτοιμες για ασφαλή χρήση από τους Χρήστες και τοΔημόσιο ή/και ο Παραχωρησιούχος δεν έχουν υποβάλει αντιρρήσεις ως προς αυτό ή η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών αποφασίσει ότι οι Κατασκευές αυτές έχουνολοκληρωθεί, είναι έτοιμες για χρήση και είναι ασφαλείς για τους Χρήστες, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός υποχρεούται, να εκδώσει πάραυτα τη σχετική Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών προς τον Παρσχωρησιούχο και να κοινοποιήσει ένα επικυρωμένο ανπ'γραφο στο Δημόσιο.
(h) Σε περίπτωση που ο Ανεξάρτητος Μηχανικός ή η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών αποφασίσει ότι οι Κατασκευές της Περιόδου Τ1 δεν έχουν ολοκληρωθεί ή δεν είναιέτοιμες για χρήση ή δεν είναι ασφαλείς για τους Χρήστες, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός οφείλει να δώσει εντολή στον Παραχωρησιούχο να ολοκληρώσει τις εν λόγωεναπομένουσες ή επανορθωτικές εργασίες, Με την ολοκλήρωση των εναπομενουσών ή επανορθωτικών εργασιών θα εφαρμόζονται και πάλι οι διατάξεις του παρόντος Άρθρου18.5.1.
(i) Παρατηρήσεις και σχόλια που αφορούν μικρής, κατά την υπεύθυνη γνώμη του Ανεξάρτητου Μηχανικού, έκτασης εργασίες δεν θα αποτελούν λόγο για την άρνηση τηςέκδοσης της Βεβαίωσης Περάτωσης Εργασιών, υπό τον όρο ότι ο Ανεξάρτητος Μηχανικός βεβαιώνει εγγράφως ότι οι εργασίες αυτές δεν μειώνουν την ασφάλεια του ΈργουΠαραχώρησης και των Χρηστών του. Οι μικρής έκτασης εργασίες θα καταγράφονται σε ιδιαίτερο κατάλογο και θα εκτελούνται από τον Παραχωρησιούχο δια του Κατασκευαστήμέσα στο χρονικό διάστημα που θα ορίζει ο Ανεξάρτητος Μηχανικός. Η έκδοση της Βεβαίωσης Περάτωσης Εργασιών δεν θα απαλλάσσει τον Παραχωρησιούχο καθ' οιονδήποτετρόπο από τις δεσμεύσεις, υποχρεώσεις ή ευθύνες, από την παρούσα, συμπεριλαμβανομένων των σχεπκών με την εκτέλεση τέτοιων μικρής έκτασης εργασιών.
18.5.2 ΒΠΕΤΕ
(a) Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών Τοπικού Έργου είναι δυνατόν να εκδίδεται από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό σε κάθε περίπτωση που οποιοδήποτε Τοπικό Έργο το οποίο έχειτεχνική ή/και λειτουργική αυτοτέλεια, αποπερατώνεται.
(b) Ως προς τη διαδικασία έκδοσης της ΒΠΕΤΕ εφαρμόζονται ανάλογα οι όροι των παραγράφων (a) έως και (ί) του Άρθρου 18.5.1, με τη διαφορά ότι οι προθεσμίες τωνπαραγράφων (a), (b) και (c) συντέμνονται σε δέκα πέντε (15), δέκα πέντε (15) και πέντε (5) ημέρες αντίστοιχα.
18.5.3 ΒΠΕΑΤΠ
(a) Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας είναι δυνατόν να εκδίδεται από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό σε κάθε περίπτωση που έχει επιτευχθείοποιαδήποτε Αποκλειστική Τμηματική Προθεσμία.
(b) Ως προς τη διαδικασία έκδοσης Β.Π.Ε.ΑΤΠ, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Αρθρου 18.5.2 (b).
18.5.4 ΒΠΕχι
(a) Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών Χρηματοδοτικής Συμβολής είναι δυνατόν να εκδίδεται από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό σε κάθε περίπτωση που προβλεπόμενο Ορόσημοσύμφωνα με το Άρθρο 7.2.3. έχει επιτευχθεί.
(b) Ως προς τη διαδικασία έκδοσης Β.Π.Ε.ΧΣ, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Άρθρου 18.5.2 (b).
18.5.5 ΒΠΕΣΕ
(a) Βεβαίωση Περάτωσης Συμπληρωματικών
Εργασιών είναι δυνατόν να εκδίδεται από τον
Ανεξάρτητο Μηχανικό στις περιπτώσεις του Αρθρου 18.4.3 (ν).
(b) Ως προς τη διαδικασία έκδοσης Β.Π.Ε.ιε. εφαρμόζονται οι διατάξεις του Αρθρου 18.5.2 (b).
18.6 Συμπληρωματικές Εργασίες
18.6.1 Πα την ανάθεση συμπληρωματικών εργασιών που δεν προβλέπονται στην παρούσα σε σχέση με το Έργο Παραχώρησης ή/και τα Τοπικά Έργα (οι «ΣυμπληρωματικέςΕργασίες») στον Παραχωρησιουχο, έχουν εφαρμογή οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις της νομοθεσίας περί εκτέλεσης δημοσίων έργων, για συμπληρωματικές εργασίες στοντομέα των συμβάσεων παραχώρησης δημοσίων έργων.
Συμπληρωματικές Εργασίες είναι δυνατόν να ανατεθούν στον Παραχωρησιουχο υπό την προϋπόθεση:
(ί) ότι αυτές κατάστησαν αναγκαίες για την εκτέλεση του Έργου, όπως αυτό περιγράφεται στην παρούσα Σύμβαση, λόγω απροβλέπτων περιστάσεων,
(ίί) ότι αυτές οι Συμπληρωματικές Εργασίες δεν μπορούν, από τεχνική ή οικονομική άποψη, να διαχωρισθούν από την παρούσα Σύμβαση χωρίς να δημιουργηθούν μείζοναπροβλήματα για το Δημόσιο, ή
(ίίί) όταν αυτές ο» Συμπληρωματικές Εργασίες, μολονότι μπορούν να διαχωριστούν από την εκτέλεση της παρούσας Σύμβασης, είναι απόλυτα αναγκαίες για την ολοκλήρωσητης.
Ωστόσο, το σωρευτικό ποσό των Συμπληρωματικών Εργασιών δεν δύναται να υπερβαίνει το 50 % του Τιμήματος Μελετών - Κατασκευών.
Σε περίπτωση που το Δημόσιο δώσει εντολή για Συμπληρωματικές Εργασίες (η «Εντολή Συμπληρωματικών Εργασιών»), η συνολική αξία των οποίων δεν δύναται ναυπερβαίνει σε ποσοστό το 50% του Τιμήματος Μελετών-Κατασκευών, ο Παραχωρησιούχος, με την επιφύλαξη της παραγράφου 18.6.3, είναι υποχρεωμένος να πςεκτελέσει.
18.6.2 Μόλις καταστεί εφικτό, και σε κάθε περίπτωση εντός είκοσι οκτώ (28) ημερών από τη λήψη μιας Εντολής Συμπληρωματικών Εργασιών, ο Παραχωρησιούχος θα γνωστοποιεί εγγράφως στο Δημόσιο:
(a) εάν, κατά την κρίση του οι Συμπληρωματικές Εργασίες συνεπάγονται:
1. Κατά την Περίοδο ΤΙ :
(ί) την μεταβολή του Τιμήματος Μελετών -Κατασκευών,
(ίί) την παράταση οποιασδήποτε προθεσμίας των Άρθρων 18.1 και 18.2 της παρούσας,
(ίίi) τυχόν μεταβολή της δαπάνης λειτουργίας - συντήρησης και εκμετάλλευσης του Έργου,
(ϊν) τυχόν επιπτώσεις επί των Εσόδων του Έργου Παραχώρησης.
2. Κατά την Περίοδο μετά το Πέρας της Περιόδου Μελετών - Κατασκευών:
(ί) τυχόν μεταβολή της δαπάνης λειτουργίας - συντήρησης και εκμετάλλευσης του Έργου,
(ϊι) τυχόν επιπτώσεις επί των Εσόδων του Έργου Παραχώρησης.
(b) την εκτίμηση της σχετικής δαπάνης των Συμπληρωματικών Εργασιών, σύμφωνα με την παράγραφο 18.6.4 της παρούσας και των τυχόν επιπτώσεων στη δαπάνηλειτουργίας -συντήρησης κα» εκμετάλλευσης του Έργου ή/και στα Έσοδα του Παραχωρησιόύχου.
18.6.3 Ο Παραχωρησιούχος δικαιούται να αρνηθεί την εκτέλεση των Συμπληρωματικών Εργασιών, εάν η εκτέλεση τους:
(i) δύναται να τον εμποδίσει ολικώς ή μερικώς από την εκπλήρωση ουσιωδών υποχρεώσεων του από την παρούσα Σύμβαση. Στην περίπτωση αυτή ο Παραχωρησιούχος θαπαρέχει στο Δημόσιο όλα τα στοιχεία επί των οποίων βασίζει αυτήν την εκτίμηση,
ή
(ίί) συνεπάγεται παράταση της συνολικής προθεσμίας Περιόδου Μελετών - Κατασκευών μεγαλύτερης της προβλεπόμενης στο Άρθρο 26.4.4, συνυπολογιζομένων και άλλωνπαρατάσεων που τυχόν του έχουν ήδη χορηγηθεί λόγω Γεγονότων Καθυστέρησης.
18.6.4 Πα τον υπολογισμό της δαπάνης των Συμπληρωματικών Εργασιών εφαρμόζονται:
(ϊ) οι τιμές του Τιμολογίου Εργασιών αναθεωρημένες κατά το χρόνο εκτέλεσης των Συμπληρωματικών Εργασιών, με την εκάστοτε ισχύουσα αναθεώρηση, ή
(ϋ) σε περίπτωση κατά την οποία οποιοδήποτε στοιχείο (ή στοιχεία) των Συμπληρωματικών Εργασιών δεν καλύπτεται (ή δεν καλύπτοντα») από το προαναφερόμενο Τιμολόγιοτης Υπηρεσίας, η αποζημίωση τους θα υπολογισθεί κατ' αναλογία με την ανάλυση του οικονομικού αντικειμένου του Τιμήματος Μελετών - Κατασκευών της Προσφοράς τουΠαραχωρησιούχου.
(iii) H προκύπτουσα δαπάνη των Συμπληρωματικών Εργασιών περιλαμβάνει ανηγμένη και την αμοιβή των τυχόν συμπληρωματικών μελετών για εργασίες στην ζώνη του ΈργουΠαραχώρησης (ΕΠ) και προσαυξάνεται με την τυχόν πρόσθετη αμοιβή του Ανεξάρτητου Μηχανικού. Για Συμπληρωματικές Εργασίες εκτός (ΕΠ) η αμοιβή μελετών υπολογίζεταισύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, και προσαυξάνεται ομοίως με την τυχόν πρόσθετη αμοιβή του Ανεξάρτητου Μηχανικού.
18.6.5 Επιπτώσεις κατά την Περίοδο Λειτουργίας.
Οποιεσδήποτε τυχόν επιπτώσεις των Συμπληρωματικών Εργασιών επί της δαπάνης λειτουργίας - συντήρησης και εκμετάλλευσης του Έργου ή επί των Εσόδων του Παραχωρησιούχου λόγω Συμπληρωματικών Εργασιών που εκτελέστηκαν είτε κατά την Περίοδο ΤΙ, είτε κατά την Περίοδο Λειτουργίας, θα αποζημιώνονται στον Παραχωρησιούχο σύμφωνα με το Άρθρο 26.5 της παρούσας.
18.6.6 Εκτέλεση Συμπληρωματικών Εργασιών η οποία επηρεάζει δυσμενώς τηνΚρίσιμη Διαδρομή του Εγκεκριμένου Χρονοδιαγράμματος Εφαρμογής της Περιόδου Μελετών -Κατασκευών, συνιστά Γεγονός Καθυστέρησης,
18.6.7 Η επίβλεψη της εκτέλεσης των Συμπληρωματικών Εργασιών κατά την Περίοδο ΤΙ διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Άρθρου 18.3 της παρούσας. Το Δημόσιο βαρύνεται με την τυχόν πρόσθεπι αμοιβή του Ανεξάρτητου Μηχανικού για την επίβλεψη αυτή. Η επίβλεψη πις εκτέλεσης των Συμπληρωματικών Εργασιών κατά την Περίοδομετά την Ημερομηνία Πέρατος της Περιόδου Μελετών - Κατασκευών, διενεργείται από όργανα του Δημοσίου, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας και συμπληρωματικά απότις διατάξεις περί εκτελέσεως δημοσίων έργων.
18.6.8 (1) Η δαπάνη των Συμπληρωματικών Εργασιών, όπως αυτή εκάστοτε υπολογίζεται σύμφωνα με την ανωτέρω παράγραφο 18.6.4, επιμετράται και πιστοποιείται σεμηνιαία βάση από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό ή αντίστοιχα, κατά την Περίοδο μετά το Πέρας της Περιόδου Μελετών - Κατασκευών, από το Δημόσιο, , βαρύνει εξ ολοκλήρου τοΔημόσιο και καταβάλλεται στον Παραχωρησιούχο εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή λογαριασμού που συνοδεύεται από την αντίστοιχη ΒΠΕΣΕ του ΑνεξάρτητουΜηχανικού ή, κατά τα ανωτέρω, του Δημοσίου.
(2) Σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής της δαπάνης Συμπληρωματικών Εργασιών πέραν του ενός (1) μηνός από την πάροδο των ανωτέρω προθεσμιών, οΠαραχωρησιούχος θα δικαιούται τόκων επί του καθυστερουμένου ποσού, υπολογιζόμενων με το Επιτόκιο Αναφοράς. Σε περί πτωση όμως καθυστέρησης, κατά τα ανωτέρω,πλέον των δύο (2) μηνών και επί συνολικά οφειλο μένου ποσού δαπάνης Συμπληρωματικών Εργασιών άνω των δύο εκατομμυρίων Ευρώ (€ 2.000.000,00), μησυνυπολογιζομένων των κρατήσεων του Άρθρου 18.6.8 (3) και των τόκων της παρούσας παραγράφου, ο Παραχωρησιούχος θα έ χει το δικαίωμα να καταγγείλει τη Σύμβαση.
(3) Για τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, εγγυητική επιστολή και κρατήσεις για την πραγματοποίηση της κάθε καταβολής ισχύουν τα ίδια με την καταβολή ΧρηματοδοτικήςΣυμβολής. Οι κρατήσεις, στις οποίες εφαρμόζεται το Άρθρο 10.4.2 της παρούσας, επιστρέφονται στον Παραχωρησιούχο σύμφωνα με το Άρθρο 10.8.3 της παρούσας.
19. Υπεργολάβοι Παραχωρησιούχου
19.1 Ο Παραχωρησιούχος δε δικαιούται να αναθέτει σε υπεργολάβο την εκτέλεση ουσιώδους μέρους των συμβατικών του υποχρεώσεων, χωρίς την έγγραφη συναίνεση τουΔημοσίου. Υπό την προϋπόθεση ότι δεν επέρχεται ουσιώδης μεταβολή σχετικά με το αντικείμενο υπεργολαβίας, δεν απαιτείται συναίνεση του Δημοσίου προκειμένου περίυπεργολάβων που έχουν ονοματιστεί με την Προσφορά, περιλαμβανομένου του Κατασκευαστή.
19.2 Σε περίπτωση που ο Παραχωρησιούχος επιθυμεί να αναθέσει σε υπεργολάβο ουσιώδες μέρος των συμβατικών του υποχρεώσεων, υποχρεούται να θέσει υπόψη τουΔημοσίου όλα τα απαραίτητα πληροφοριακά στοιχεία για τον προτεινόμενο υπεργολάβο, όπως εμπειρία, προσωπικό που θα ασχοληθεί στο Έργο, εκπροσώπηση, οικονομικάστοιχεία, καθώς και τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες που προτίθεται να του αναθέσει. Το Δημόσιο αποφαίνεται επί του αιτήματος εντός τριάντα (30) ημερών.
19.3 Εάν το Δημόσιο δεν απαντήσει μέσα στο πιο πάνω χρονικό διάστημα, τεκμαίρεται ότι συναινεί.
19.4 Ο Παραχωρησιούχος παραμένει υπεύθυνος και δεν απαλλάσσεται από καμία από τις δεσμεύσεις, υποχρεώσεις και την ευθύνη του από την παρούσα Σύμβαση λόγω του ότιμέρος των υποχρεώσεων του εκτελείται από υπεργολάβο.
19.5 Επί πλέον, ο Παραχωρησιούχος αναλαμβάνει την ευθύνη ώστε να εξασφαλίζεται με το υπεργολαβικό συμφωνητικό ότι:
19.5.1 Όλα τα δικαιώματα του Δημοσίου που απορρέουν από την παρούσα Σύμβαση ισχύουν και έναντι του υπεργολάβου και αποτελούν και δικές του υποχρεώσεις.
19.5.2 Το υπεργολαβικό συμφωνητικό δεν γεννά οποιοδήποτε δικαίωμα στους εκεί συμβαλλόμενους έναντι του Δημοσίου.
19.5.3 Σε περίπτωση πρόωρης λήξης της παρούσας Σύμβασης οποτεδήποτε και για οποιονδήποτε λόγο:
(i) Το Δημόσιο δικαιούται, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, να συνεχίσει την εφαρμογή του υττεργολαβικού συμφωνητικού κατά το ανεκτέλεστο από τονυπεργολάβο μέρος του, υπεισερχόμενο στη θέση του Παραχωρησιούχου, με τους ίδιους ή, κατόπιν συμφωνίας με τον υπεργολάβο, με ευνοϊκότερους όρους. Εάν το Δημόσιοεπιλέξει να μην συνεχίσει την εφαρμογή του υπεργολαβικού συμφωνηπκόύ δεν ευθύνεται απέναντι στον υπεργολάβο, ούτε αναλαμβάνει οποιαδήποτε οικονομική ή άλληυποχρέωση απέναντι του.
(ίί) Το Δημόσιο δεν ευθύνεται, ούτε αναλαμβάνει οποιαδήποτε οικονομική ή άλλη υποχρέωση που τυχόν απορρέει από το εκτελεσμένο - εκ μέρους του υπεργολάβου - μέροςτου υπεργολαβικού συμφωνητικού, για το οποίο ο Παραχωρησιούχος και μόνον αυτός υπέχει κάθε ευθύνη.
(iii) Εφόσον τούτο ζητηθεί από το Δημόσιο, ο Παραχωρησιούχος και ο υπεργολάβος είναι υποχρεωμένοι να παρέχουν στο Δημόσιο κάθε πληροφορία σχετική με την εξέλιξη του υπεργολαβικού συμφωνητικού.
19.6 Το Δημόσιο δεν δικαιούται να παρέμβαινα στις σχέσεις Παραχωρησιούχου και υπεργολάβου παρά μόνον όταν:
(ί) παραβιάζονται ουσιωδώς από τον υπεργολάβο όροι της παρούσας Σύμβασης και υπό την προϋπόθεση ότι το Δημόσιο έχει προηγουμένως ζητήσει εγγράφως από τον Παραχωρησιούχο να αρθεί η παραβίαση των όρων της Σύμβασης μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα,
(ίί) υπάρχουν λόγοι παρέμβασης του Δημοσίου σύμφωνα με το Αρθρο 20 της παρούσας.
Οι παρεμβάσεις του Δημοσίου μπορεί να φθάνουν μέχρις αξίωσης για άμεση αντικατάσταση του υπεργολάβου.
Η παρέμβαση ή μη του Δημοσίου δεν αίρει ούτε αποδυναμώνει τις ευθύνες του Παραχωρησιούχου που απορρέουν από τηνπαρούσα Σύμβαση.
19.7 Ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να ι«»νοποιεί στο Δημόσιο επικυρωμένο αντίγραφο όλων των συμβάσεων που καταρτίζει για την εκμετάλλευση των ΣΕΑ ή γιαοποιαδήποτε άλλη επιτρεπόμενη από την παρούσα εκμετάλλευση του Έργου, εντός τριάντα (30) ημερών από την υπογραφή τους.
20. Παρέμβαση του Δημοσίου
20.1 Υποχρεώσεις του Δημοσίου
Εκτός αν άλλως ορίζεται στην παρούσα, το Δημόσιο δεσμεύεται ότι κατά τη διάρκεια της Περιόδου Παραχώρησης ούτε αυτό ούτε οποιαδήποτε Αρμόδια Αρχή θα παρέμβει ή/καιθα διακόψει πι μελέπι, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Έργου. Οποιαδήποτε παράβαση π]ς ανωτέρω υποχρέωσης εκ μέρους τουΔημοσίου και υπό πιν προϋπόθεση ότι συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις του Άρθρου 26, συνιστά Γεγονός Καθυστέρησης ή/και Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου.
20.2 Επιτρεπόμενη Παρέμβαση
Κατ' εξαίρεση, το Δημόσιο δύναται να παρεμβαίνει ή/και να διακόπτει π μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Έργου και ο Παραχωρησιούχοςυποχρεούται να ανέχεται τέτοια παρέμβαση ή/και διακοπή από το Δημόσιο:
20.2.1 Σε περίπτωση πολέμου (είτε κηρυγμένου είτε ακήρυκτου), εισβολής, ένοπλης σύρραξης ή ενέργειας ξένου εχθρού, επιστράτευσης οφειλομένης σε εξωτερικούςκινδύνους, αποκλεισμού, εμπορικού αποκλεισμού, επανάστασης, στάσης, εξέγερσης, κοινωνικής αναταραχής, δολιοφθοράς, τρομοκρατικών ενεργειών ή απειλής οποιουδήποτε από αυτά, εφόσον συμβαίνουν εντός Ελλάδας ή εμπλέκεται ή επηρεάζεται άμεσα η χώρα, καθώς και σε κάθε περίπτωση εθνικού συμφέροντος ή προφανούςαπειλής για την δημόσια τάξη και την εθνική ασφάλεια και άμυνα.
20.2.2 Σε περίπτωση που:
(ΐ) το Δημόσιο έχοντας εκτιμήσει όλους τους σχετικούς παράγοντες και συνθήκες θεωρεί εύλογα ότι:
(a) ο Παραχωρησιούχος παραβιάζει κάποια από τις υποχρεώσεις του από την παρούσα Σύμβαση κατά τρόπο που προκαλεί άμεσο και σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλεια των Χρηστών, ή
(b) ως αποτέλεσμα μιας πράξης ή παράλειψης του ΠαραχωρηοΊούχου (ανεξαρτήτως του εάν συνιστά παράβαση υποχρέωσης του από την παρούσα Σύμβαση) έχει προκληθεί ουσιώδης ζημία ή όχληση (ή υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να προκληθεί τέτοια) στο Περιβάλλον ή υπάρχει άμεσος και σοβαρός κίνδυνος για την ασφάλεια των Χρηστών, τωνεργαζομένων στο Έργο ή τρίτων και, κατά την εύλογη γνώμη του Δημοσίου ή της Αρμόδιας Αρχής, το επίπεδο της σοβαρότητας της ζημίας, της όχλησης ή του κινδύνουδικαιολογεί την εκ μέρους του Δημοσίου ή της Αρμόδιας Αρχής παρέμβαση ή διακοπή,
(ii) αυτή η παράβαση ή κατάσταση είναι δεκτική άρσης ή αποκατάστασης από τον Παραχωρησιούχο και το Δημόσιο ειδοποιεί εγγράφως τον Παραχωρησιούχο και του δίνει εντολή να άρει ή αποκαταστήσει αυτή την παράβαση ή κατάσταση εντός τακτής προθεσμίας (που εύλογα καθορίζεται με γνώμονα την σοβαρότητα της κατάστασης) και/ή ναλάβει μέτρα για να εξουδετερώσει τον κίνδυνο ή να αποκαταστήσει τη ζημία ή την όχληση και,
(iii) παρόλο που τέτοια ειδοποίηση του έχει επιδοθεί από το Δημόσιο, ο Παραχωρησιούχος δεν έχει αποκαταστήσει την παράβαση αυτή εντός της τακτής προθεσμίας πουπεριέχεται στην ειδοποίηση.
20.2.3 Εάν ο Παραχωρησιούχος ουσιωδώς διακόψει την εκτέλεση των Κατασκευών Περιόδου Τί για συνεχή χρόνο μεγαλύτερο των τριών (3) μηνών, εκτός αν η διακοπή αυτή είναι αποτέλεσμα ενός Γεγονότος Καθυστέρησης ή Γεγονότος Ανωτέρας Βίας.
20.2.4 Εάν κατά τη διάρκεια της Περιόδου Λειτουργίας, και εκτός των περιπτώσεων εκτέλεσης κατεπειγουσών εργασιών ή Προγραμματισμένης Συντήρησης, ή Ασκήσεως Ετοιμότητας, το ΕΠ ή ουσιώδες τμήμα του παραμείνει κλειστό για την κυκλοφορία, χωρίς τις προβλεπόμενες από τα Εγχειρίδια Λειτουργίας, Επιθεώρησης και Συντήρησηςκυκλοφοριακές ρυθμίσεις, για περισσότερες από τρεις (3) συνεχείς ώρες, ανεξάρτητα από το εάν έχει προηγηθεί ειδοποίηση του Δτιμοσίου προς τον Παραχωρησιούχο πουαξιώνει από αυτόν να ανοίξει και να λειτουργήσει το ΕΠ ή το συγκεκριμένο τμήμα αυτού.
20.2.5 Όσο διαρκεί κάποιο Γεγονός Ανωτέρας Βίας, αλλά μόνο εφόσον:
(ί) ο Παραχωρησιούχος ζητά την παρέμβαση του Δημοσίου, ή
(ii) το ΕΠ ή ουσιώδες τμήμα του παραμένει κλειστό ή ουσιαστικά δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί προς κυκλοφορία για περισσότερες από είκοσι τέσσερις (24) συνεχόμενες ώρες,
20.3 Ενέργειες του Δημοσίου
20.3.1 Μόλις συμβεί οποιοδήποτε από τα γεγονότα που προσδιορίζονται στο Αρθρο 20.2, το Δημόσιο μπορεί να θέσει το ΕΠ ή το επηρεαζόμενο τμήμα του υπό τον άμεσο έλεγχο ή διαχείριση του και (αν αρμόζει) μπορεί το ίδιο ή μέσω οποιουδήποτε τρίτου προσώπου να λάβει οποιοδήποτε αναγκαίο μέτρο για την άρση των συνθηκών που οδήγησαν σε αυτήν τη διακοπή ή παρέμβαση.
20.3.2 Καμία διακοπή ή παρέμβαση δεν θα είναι διάρκειας ή έκτασης μεγαλύτερης από αυτή που εύλογα απαιτείται, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες που έδωσαν αφορμή στηνανάγκη για διακοπή ή παρέμβαση.
20.4 Κάλυψη Εξόδων και Δαπανών
Σε περίπτωση οποιασδήποτε διακοπής ή παρέμβασης του Δημοσίου:
(Ι) εξαιτίας ενός γεγονότος που καθορίζεται στα Άρθρα 20.2.1 ή 20.2.5, εκτός και αν η παρέμβαση ή η διακοπή σχετίζεται με κάποια παράβαση του Παραχωρησιούχου,εφαρμόζονται οι διατάξεις του Άρθρου 22 (Ανωτέρα Βίοι),
(ii) εξαιτίας αντισυμβατικής ενέργειας ή παράλειψης του Παραχωρησιούχου (περιλαμβανομένων των γεγονότων που αναφέρονται στα Άρθρα 20.2.2» 20,2.3 και 20.2.4), ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να καταβάλει στο Δημόσιο τα έξοδα και τις δαπάνες της παρέμβασης ή διακοπής για την άρση της παράβασης, εντός τριάντα (30) ημερών απότην έγγραφη ειδοποίηση του Δημοσίου ττου θα συνοδεύεται από τα παραστατικά δαπανών και εξόδων.
20.5 Διαφωνία
Σε περίπτωση διαφωνίας ως προς τη συνδρομή λόγων εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος Άρθρου, ο Παραχωρησιούχος δικαιούται να προσφύγει στην Επιτροπή ΕπίλυσηςΤεχνικών Διαφορών μέσα σε επτά (7) ημέρες από την τη διακοπή / παρέμβαση του Δημοσίου. Σε περίπτωση που η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών αποφανθεί υπέρ του Παραχωρησιούχου, και υπό π]ν προϋπόθεση ότι πληρούνται οι οικείες προϋποθέσεις του Άρθρου 26, η παρέμβαση του Δημοσίου θα συνιστά Γεγονός Καθυστέρησης ή/καιΓεγονός Ευθύνης Δημοσίου. Αν το ζήτημα δεν ιταραπεμφθεί στην Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών μέσα στην προθεσμία αυτή των επτά (7) ημερών, θεωρείται ότι οΠαραχωρησιούχος έχει αποδεχτεί πως η διακοπή ή η παρέμβαση είναι επιτρεπτή και ότι δεν δικαιούται καμία αποζημίωση για αυτές. Παρά την οποιαδήποτε παραπομπή τέτοιων ζητημάτων στην Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών, το Δημόσιο δικαιούται να ασκεί τα κατά το παρόν Άρθρο δικαιώματα του μέχρις ότου η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορώνεκδώσει το Πόρισμα της.
21. Ασφαλίσεις
21.1 Ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να συνάψει και να διατηρεί, αποκλειστικά με δική του δαπάνη, καθ' όλο το χρονικό διάστημα από την Ημερομηνία ΈναρξηςΠαραχώρησης (ή οποιαδήποτε αργότερη ημερομηνία ενδέχεται να συμφωνηθεί μεταξύ του Δημοσίου και του Παραχωρησιούχου) έως τη λήξη της ισχύος της παρούσας Σύμβασης τις υποχρεωτικές από τον νόμο καθώς και τις οριζόμενες από την παρούσα Σύμβαση ασφαλίσεις, σύμφωνα με το Προσάρτημα 7 της παρούσας Σύμβασης (ΑπαιτήσειςΑσφάλισης).
21.2 Εκτός αν άλλως ορίζεται στην παρούσα Σύμβαση, οι ασφαλίσεις δεν απαλλάσσουν τον Παραχωρησιούχο, ούτε περιορίζουν καθ' οιονδήποτε τρόπο τις υποχρεώσεις καιευθύνες του που απορρέουν από την παρούσα Σύμβαση.
21.3 Όλες οι ασφαλιστικές συμβάσεις θα καταρτίζονται εγγράφως και θα τυγχάνουν της εγκρίσεως του Δημοσίου, η οποία θα έχει την έννοια του ελέγχου και της εκ μέρουςτου αποδοχής ότι ανταποκρίνονται επαρκώς στους όρους της παρούσας Σύμβασης. Το Δημόσιο δεν θα αρνείται ή καθυστερεί χωρίς εύλογη αιτία την έγκριση των εν λόγω ασφαλιστικών συμβάσεων.
21.4 Ο Παραχωρησιούχος θα εξασφαλίσει ότι όλες οι ασφαλίσεις οι οποίες προβλέπονται στα πλαίσια της παρούσας Σύμβασης θα τοποθετούνται μέσω μεσιτών ή άλλωνδιαμεσολαβητών ασφάλισης και με αναγνωρισμένους ασφαλιστές ή αντασφαλιστές, τους οποίους θα γνωστοποιεί στο Δημόσιο και θα υπόκεινται στην έγκριση του, την οποίαδεν θα μπορεί να αρνείται ή να καθυστερεί αδικαιολόγητα. Ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να διαθέτει οποιαδήποτε στοιχεία ή πληροφορίες ζητήσει το Δημόσιο σχετικά μετους ασφαλιστές, τους αντασφαλιστές ή τους διαμεσολαβητές,
21.5 Ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να παρέχει εγκαίρως στο Δημόσιο κάθε πληροφόρηση που εύλογα θα ζητηθεί από το Δημόσιο σχετικά με τις ασφαλίσεις και θαεξασφαλίσει ότι δεν θα λαμβάνουν χώρα μειώσεις ή περιορισμοί στη συμφωνηθείσα παρεχόμενη ασφαλιστική κάλυψη.
21.6 Ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να:
21.6.1 λαμβάνει υπ' όψιν του και να συμμορφώνεται με όλες τις περί ασφαλίσεων διατάξεις του νόμου.
21.6.2 συμμορφώνεται απολύτως με όλα τα εκ του νόμου και των ασφαλιστικών συμβάοχων ασφαλιστικά βάρη,
21.6.3 εξασφαλίσει ότι έχουν παρασχεθεί και θα συνεχίσουν να παρέχονται στους ασφαλιστές όλες εκείνες οι πληροφορίες οι οποίες απαιτούνται προκειμένου να μην μπορεί να τεθεί υπό οποιαδήποτε αμφισβήτηση η ισχύς των ασφαλιστικών καλύψεων,
21.6.4 να αποφεύγει οποιαδήποτε ενέργεια, πράξη ή παράλειψη η οποία θα θέσει ή θα μπορούσε να θέσει σε αμφισβήτηση την ισχύ των ασφαλιστικών καλύψεων, εν όλωήενμέρει, και
21.6.5 να συμμορφώνεται πλήρως με οποιεσδήποτε συμφωνημένες υποδείξεις ή όρους των ασφαλιστών.
21.7 Οι ασφαλιστικές συμβάσεις θα υποβάλλονται στο Δημόσιο εγκαίρως και σε κάθε περίπτωση όχι αργόπίρα από τριάντα (30) ημέρες πριν την ημερομηνία ενάρξεως της ασφαλιστικής κάλυψης και θα υπόκεινται στην έγκριση του, την οποία δεν θα μπορεί να αρνείται ή καθυστερεί αδικαιολόγητα. Κατά την υποβολή, είναι επιτρεπτό η ασφαλιστική σύμβαση να έχει τη μορφή δεσμευτικώς υπογεγραμμένου σχεδίου ασφάλισης, αλλά σε κάθε περίπτωση η πλήρης ασφαλιστική σύμβαση θα πρέπει να υποβληθεί στο Δημόσιο προς τελική έγκριση σε εύλογο χρονικό διάστημα πριν από την έναρξη ισχύος της κάλυψης.
21.8 Σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια ισχύος της παρούσας μεταβληθούν ουσιωδώς στη διεθνή ασφαλιστική αγορά οι συνθήκες ασφάλισης των κινδύνων για τους οποίους υποχρεούται από τηνπαρούσα Σύμβαση να διατηρεί ασφαλιστική κάλυψη ο Παραχωρησιούχος, έτσι ώστε είτε το κόστος της ασφάλισης να καθίσταται «υπερβολικό» ψα τον Παραχωρησιούχο είτε μια κάλυψη να καθίσταται «μη διαθέσιμη», τότε το Δημόσιο δικαιούται, είτε να καταβάλει το ίδιο το πρόσθετο κόστος των ασφαλίστρων ώστε να διατηρηθεί σε ισχύ η ασφαλιστική κάλυψη ή άλλως υποχρεούται να απαλλάξει τον Παραχωρησιούχο από την υποχρέωση να διατηρεί ασφαλισμένο τον εν λόγω κίνδυνο εν όλω ή εν μέρει.
21.9 Για τους σκοπούς της προηγουμένης παραγράφου συμφωνείται ότι:
(i) «μη διαθέσιμη» καθίσταται μια ασφαλιστική κάλυψη εάν αυτή δεν διατίθεται από αναγνωρισμένους ασφαλιστές που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση καιδιαθέτουν δείκτη χρηματοδοτικής ασφάλειας ασφαλιστών του οίκου Standard & Poor όχι χαμηλότερο του ΒΒΒ+ με όρους (περιλαμβανομένων ενδεικτικά και του αντικειμένου,των ορίων, των απαλλαγών και των εξαιρέσεων) ουσιαστικά αντίστοιχους με τους όρους της ασφαλιστικής κάλυψης που διέθετε έως τότε ο Παραχωρησιούχος και είχε εγκρίνειτο Δημόσιο και, στο μέτρο που η ασφαλιστική κάλυψη δεν έχει ακόμα εξασφαλιστεί, με όρους ουσιαστικά αντίστοιχους με τους όρους της ασφαλιστικής κάλυψης που απαιτείταινα εξασφαλίσει ο Παραχωρησιούχος δυνάμει της παρούσας Σύμβασης.
(ii) το κόστος της ασφάλισης θα θεωρείται «υπερβολικό» εάν η ασφάλιση αυτή καθίσταται διαθέσιμη από αναγνωρισμένους ασφαλιστές που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και διαθέτουν δείκτη χρηματοδοτικής ασφάλειας ασφαλιστών του οίκου Standard & Poor όχι χαμηλότερο του ΒΒΒ+ με ασφάλιστρο το οποίο είναι τουλάχιστον διπλάσιοσε τιμές Ημέρας Τιμής Βάσης από το προβλεπόμενο στο χρηματοοικονομικό μοντέλο του Παραχωρησιούχου, όπως αυτό θα έχει επικαιροποιηθεί, τόσο κατά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης όσο και κατά την Ημερομηνία Πέρατος Περιόδου Μελετών Κατασκευών, ώστε να εμφανίζει το εκάστοτε πράγματι καταβαλλόμενο από τον Παραχωρησιούχο ασφάλιστρο ανά ασφαλιζόμενο κίνδυνο. Η σύγκριση του κόστους θα αφορά ασφαλιστική κάλυψη με όρους (περιλαμβανομένων ενδεικτικά και τουαντικειμένου, των ορίων, των απαλλαγών και των εξαιρέσεων) ουσιαστικά αντίστοιχους με τους όρους της ασφαλιστικής κάλυψης που διέθετε έως τότε ο Παραχωρησιούχοςκαι είχε εγκρίνει το Δημόσιο.
21.10 Σε περίπτωση διαφωνίας σχετικά με το αν μια κάλυψη είναι «.μη διαθέσιμη» και σε ποιο βαθμό, καθώς και με το αν το κόστος μιας καλύψεως είναι «υπερβολικό», ταΜέρη θα απευθύνονται σε μια ανεξάρτητη διεθνή ασφαλειομεσιτική εταιρία (broker) με εμπειρία σε θέματα ασφαλίσεων μεγάλων έργων με παραχώρηση, που θα γνωμοδοτεί ωςπρος το ζήτημα επί του οποίου παρουσιάστηκε διαφωνία. Το Μέρος που επιθυμεί να απευθυνθεί στην ασφαλειομεσιτική εταιρία, γνωστοποιεί εγγράφως την πρόθεση του
στο άλλο Μέρος, ώστε να συμφωνήσουν από κοινού ποια θα είναι η εταιρία αυτή και εάν δεν υπάρξει συμφωνία επ' αυτού, π)ν ασφαλειομεσττική εταιρία θα ορίζει ο Πρόεδρος των Lloyd's του Λονδίνου. Η ασφαλειομεσιτική εταιρία θα γνωμοδοτήσει ως ανεξάρτητος ειδικός και όχι ως διαιτητής. Το περιεχόμενο της γνωμοδότησης του ειδικού θα εφαρμοστεί από τα Μέρη έως ότου το θέμα λυθεί οριστικά με τη διαδικασία του Άρθρου 33.3, εφ' όσον κάποιο Μέρος επιθυμεί να προσφύγει σε αυτήν. Η δαπάνη της εξασφαλίσεως της γνωμοδοτήσεως του ανεξάρτητου ειδικού θα βαρύνει εξ ίσου το Δημόσιο και τον Παραχωρησιούχο.
21.11 Ο Παραχωρησιούχος θα πρέπει να επιβεβαιώνει εγγράφως στο Δημόσιο την ανανέωση ή παράταση (κατά περίπτωση) των ασφαλιστικών συμβάσεων τουλάχιστον τριάντα (30) ημέρες πριν την ημερομηνία λήξεως τους, ενημερώνοντας ταυτόχρονα για τις οποιεσδήποτε τροποποιήσεις ενδεχομένως επέρχονται ως προς πιν έως τότε ισχύουσα κάλυψη και υποβάλλοντας προς έγκριση το ανανεωτήριο ασφαλιστήριο συμβόλαιο ή την πρόσθετη πράξη παράτασης αντίστοιχα, το συντομότερο δυνατόν και πάντως όχι αργότερα από τριάντα (30) ημέρες πριν από την ημερομηνία ενάρξεως της ισχύος των καλύψεων που παρέχονται με αυτά. Το Δημόσιο δεν θα αρνείται ή καθυστερεί την έγκριση αυτή χωρίς εύλογη αιτία.
21.12 Σε περίπτωση που και υπό π}ν προϋπόθεση ότι το Δημόσιο έχει ενημερώσει εγγράφως τον Παραχωρησιούχο για την πρόθεση του να συνάψει την εν λόγω ασφάλιση ή να καταβάλει τα εν λόγω ασφάλιστρα και έχει και έχει παράσχει στον Παραχωρησιούχο προθεσμία δέκα τεσσάρων (14) ημερών για να πράξει το ίδιο:
(i) είτε το Δημόσιο διαπιστώσει οποτεδήποτε ότι οποιαδήποτε εκ των προβλεπομένων στην παρούσα Σύμβαση ασφαλίσεων δεν έχει συναφθεί ή έχει παύσει να ισχύει, εν όλω ή εν μέρει, ή δεν έχει καταρτισθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρούσα Σύμβαση, και προβεί το ίδιο στη σύναψη των σχετικών ασφαλιστικών συμβάσεων, όπως δικαιούται με την παρούσα παράγραφο, καταβάλλοντας τα αντίστοιχα ασφάλιστρα,
(ii) είτε ο Παραχωρησιούχος αμελεί ή για οποιοδήποτε λόγο δεν καταβάλει οφειλόμενα ασφάλιστρα, και το Δημόσιο προβεί σε καταβολή των ασφαλίστρων στους Ασφαλιστές για λογαριασμό του Παραχωρησισύχου, όπως δικαιούται με την παρούσα παράγραφο, προκειμένου να μην κινδυνεύσει η ασφαλιστική κάλυψη, ο Παραχωρησιούχος υποχρεούταινα καταβάλει στο Δημόσιο τα ποσά των ασφαλίστρων αυτών καθώς και οποιαδήποτε συναφή εύλογη και τεκμηριωμένη δαπάνη πραγματοποίησε το Δημόσιο, εντός^τριάντα(30) ημερών από την σχετική ειδοποίηση. Εάν ο Παραχωρησιούχος δεν συμμορφωθεί με την υποχρέωση του αυτή, το Δημόσιο θα δικαιούται να παρακρατήσει τα ποσά αυτά είτεαπό την Χρηματοδοτική Συμβολή (εάν ακόμα οφείλεται όλη ή μέρος αυτής) ή να επιδιώξει την είσπραξη τους με ολική ή μερική κατάπτωση εγγυηπκής(ών) επιστολής(ών) πουέχει προσκομίσει ο Παραχωρησιούχος.
21.13 Με την επιφύλαξη των περιπτώσεων του Άρθρου 21.8, ο Παραχωρησιούχος δε δικαιούται να προβεί σε οποιαδήποτε δραστηριότητα που αφορά την εκτέλεση τουΈργου, χωρίς αυτή η δραστηριότητα να καλύπτεται από εγκριθείσα από το Δημόσιο ασφαλιστική σύμβαση.
21.14 Ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να γνωστοποιεί εγγράφως στο Δημόσιο την επέλευση οποιασδήποτε ζημίας το ύφος της οποίας υπερβαίνει ή ενδέχεται να υπερβεί τοποσό των διακοσίων χιλιάδων Ευρώ (€ 200.000) και να το ενημερώνει συνεχώς γιά την εξέλιξη της υποθέσεως έως ότου οι Ασφαλιστές κλείσουν το σχετικό φάκελο.
21.15 Αποζημίωση εκ μέρους του Παραχωρησιούχου
Ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να αποζημιώνει πλήρως το Δημόσιο, την Υπηρεσία, όλες τις Αρμόδιες Αρχές και τους σχετικούς αντιπροσώπους, προστηθέντες και υπαλλήλουςαυτών, για όλα τα έξοδα, απώλειες, ζημίες και δαπάνες, όπως επίσης και να καλύπτει όλες τις απαιτήσεις, που πηγάζουν από ή σε σχέση με οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψητου Παραχωρησιούχου ή των αντπτροσώπων, προστηθέντων ή υπαλλήλων του σχετιζόμενη με τη παρούσα Σύμβαση ή παράβαση αυτής ή που πηγάζει από ή απορρέει από τηνεκτέλεση των εργασιών ή το Έργο, συμπεριλαμβανομένης οποιασδήποτε τοιαύτης που συντελέστηκε ή προκλήθηκε σε σχέση με:
(ί) σωματικές βλάβες (συμπεριλαμβανομένων βλαβών που απέβησαν θανατηφόρες), και/ή
(ii) οποιαδήποτε απώλεια ή ζημία της ακίνητης και κινητής περιουσίας του Δημοσίου, οποιασδήποτε Αρμόδιας Αρχής και των σχετικών αντιπροσώπων, προστηθέντων ή υπαλλήλων αυτών.
21.16 Ασφάλιση
Ο Παραχωρησιούχος δεν θα ευθύνεται προς αποζημίωση του Ελληνικού Δημοσίου ή, ανάλογα την περίπτωση, των Αρμοδίων Αρχών ή των αντιπροσώπων, προστηθέντων ήυπαλλήλων τους σύμφωνα με το παρόν Αρθρο για οποιεσδήποτε τέτοιες ζημίες, έξοδα, δαπάνες, απώλειες και/ή απαιτήσεις στο μέτρο που το Ελληνικό Δημόσιο έχειαποζημιωθεί για αυτά επί τη βάσει των ασφαλιστικών καλύψεων που προβλέπονται στο παρόν Αρθρο. Επιπλέον, ο Παραχωρησιούχος δεν θα ευθύνεται προς αποζημίωση γιαοποιεσδήποτε τέτοιες ζημίες, έξοδα, δαπάνες, απώλειες και / ή απαιτήσεις στο μέτρο που αυτές προκλήθηκαν από δόλο ή βαριά αμέλεια του Ελληνικού Δημοσίου ή, ανάλογατην περίπτωση, της Υπηρεσίας, των Αρμοδίων Αρχών ή των αντιπροσώπων, προστηθέντων ή υπαλλήλων τους.
21.17 Μετριασμός ζημιών
Το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλλει κάθε εύλογη προσπάθεια ώστε να ελαχιστοποιούνται ή να μετριάζονται ο» απώλειες ή οι ζημίες αυτές κατά το μέτρο του πρακπκώςδυνατού (αλλά χωρίς παράλογες δαπάνες ή δυσχέρειες).