Το κείμενο της παρέμβασης (31/3/11), του Πανελλαδικού Συντονιστικού Επιτροπών Αγώνα κατά των Διοδίων, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο


Η ΑΠΑΤΗ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ


Το 2007 κυρώθηκαν με νόμο που ψηφίστηκε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο από την Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης του εθνικού οδικού δικτύου σε πολυεθνικές κοινοπραξίες τεχνικών εταιρειών (ελληνικές, ισπανικές, γαλλικές και γερμανικές).
Με τις συμβάσεις αυτές ανατέθηκε στους εργολάβους η εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση του μεγαλύτερου μέρους των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων για τριάντα περίπου χρόνια, καθώς και η κατασκευή νέων τμημάτων.
Με τις συμβάσεις αυτές δικαιώθηκε για άλλη μια φορά ο χαρακτηρισμός για τη χώρα μας, ως ο παράδεισος των μεγαλοεργολάβων τεχνικών έργων. Μελετώντας τα προβλεπόμενα, αλλά και βιώνοντας τα αποτελέσματα της εφαρμογής αυτών, μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε ληστρικές και αποικιοκρατικές.
Από το 2009 στο εθνικό οδικό μας δίκτυο οι σταθμοί είσπραξης διοδίων άρχισαν να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια και τα τέλη διοδίων να αυξάνονται έως και 300%.
Ως ενδεικτικά παραδείγματα, αναφέρουμε ότι στο τμήμα Αθηνών-Θεσσαλονίκης, μήκους 450χλμ., λειτουργούν σήμερα δέκα σταθμοί διοδίων και δεκάδες πλευρικοί. Εντός των ορίων ενός μόνο δήμου (δήμος Ωρωπού της Β/Α Αττικής) υπάρχουν οκτώ σταθμοί διοδίων, όταν μάλιστα στην περιοχή αυτή ο εθνικός δρόμος αποτελεί το μοναδικό αξιόπιστο και ασφαλή τρόπο μετακίνησης (είναι προφανής ο στόχος των εταιρειών να εκμεταλλευτούν τις αναγκαστικές μέσω του αυτοκινητόδρομου τοπικές μετακινήσεις).
Οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι μετατρέπονται από δημόσιο κοινωνικό αγαθό στρατηγικής σημασίας σε εμπόρευμα-μέσο κερδοσκοπίας εργολάβων και τραπεζών.
Το «σχέδιο» έχει σαν στόχο το 2015 στην Ελλάδα να υπάρχουν 2500χλμ. αυτοκινητοδρόμων, ενώ παράλληλα θα είμαστε από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες όπου οι αυτοκινητόδρομοι θα ξεπερνούν κατά πολύ το συνολικό μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου. Πρέπει δε να σημειωθεί ότι ταυτόχρονα, με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων, υλοποιείται το σχέδιο απαξίωσης του σιδηροδρόμου, με υποβάθμιση των υπηρεσιών και κατάργηση δρομολογίων και γραμμών.
Σε κάθε 100.000 κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας θα αντιστοιχούν 24χλμ. κλειστών αυτοκινητοδρόμων, όταν στην Ελβετία αντιστοιχούν 18χλμ., στη Γαλλία 17χλμ. και στη Γερμανία 15χλμ. Όλα αυτά, όταν στην Ελλάδα είτε δεν υπάρχει παράπλευρο οδικό δίκτυο, είτε είναι ημιτελές, εκτός προδιαγραφών και επικίνδυνο.

  • Είμαστε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου -κατά παράβαση και των κοινοτικών οδηγιών- επιβάλλονται διόδια προκαταβολικά σε υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους, δηλαδή επικίνδυνους δρόμους-εργοτάξια, με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (βλ. δρόμος Κορίνθου – Πατρών, Τέμπη Θεσσαλίας, κ.λπ.).
  •  Είμαστε η μόνη χώρα που οι πολίτες καλούνται να πληρώνουν διόδια για τις καθημερινές τους μετακινήσεις με ετήσια επιβάρυνση τουλάχιστον 2500 ευρώ ανά οικογένεια, όταν μάλιστα δεν υπάρχει αξιόπιστη εναλλακτική λύση.
  •  Είμαστε η μόνη χώρα όπου επιβάλλονται διόδια σε έτοιμους δρόμους που τους πληρώναμε επί χρόνια, με σκοπό να κατασκευαστούν άλλοι αυτοκινητόδρομοι, σε άλλη περιοχή της χώρας.
  •  Είμαστε η χώρα με το ήδη ακριβότερο κόστος κατασκευής αυτοκινητόδρομου ανά χιλιόμετρο και με τις συμβάσεις αυτές καλούμαστε να πληρώσουμε κόστος πολλαπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
  •  Είμαστε η χώρα όπου οι εργολάβοι αναλαμβάνουν τα έργα με ίδια κεφάλαια χρηματοδότησης που δεν ξεπερνούν το 10% του προϋπολογισμού και τα έργα πληρώνονται από τα διόδια, τα δάνεια και το Δημόσιο. Το ερώτημα που προκύπτει είναι: Ποιό είναι το ποσοστό κέρδους των εργολάβων επί των χρημάτων που επενδύουν;

Σύμφωνα με αυτές τις συμβάσεις, τα έργα δεν ελέγχονται από υπηρεσίες επίβλεψης του Δημοσίου, αλλά καθήκοντα ελέγχου, επίβλεψης πιστοποιήσεων και αδειοδοτήσεων αναλαμβάνει ο “Ανεξάρτητος Μηχανικός”, δηλαδή άλλη μια τεχνική εταιρεία, της οποίας τα συμφέροντα θα μπορούσαν -χωρίς αντικειμενική δέσμευση- να ταυτίζονται με αυτά της ελεγχόμενης εταιρείας. Ο βαθμός που το κράτος υποβαθμίζει τη σημασία αυτής της εν δυνάμει διαπλοκής δηλώνεται και από το γεγονός της τοποθέτησης 2 πρώην στελεχών παραχωρησιούχου κοινοπραξίας σε θέσεις-κλειδιά του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Άμεσο αποτέλεσμα στα έργα, αλλά και κατά τη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων, είναι να εμφανίζονται αναληθείς πιστοποιήσεις, καθώς και παραβάσεις των συμβατικών όρων (πρόσφατα, στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης χιλιάδες άνθρωποι εγκλωβίστηκαν στα ακινητοποιημένα οχήματα τους για 8 ώρες, από μία χιονόστρωση ύψους 5cm).

Από το 2009, όταν άρχισαν να πληθαίνουν οι σταθμοί διοδίων, ξεκίνησε να αναπτύσσεται ένα συνεχώς διογκούμενο κίνημα πολιτών ενάντια στα διόδια και τις ληστρικές συμβάσεις. Κίνημα δυναμικό, μαζικό και οργανωμένο από τα «κάτω», με βάση στις τοπικές κοινωνίες αλλά και με πανελλαδικό συντονισμό και δράση. Με πολιτικό λόγο, χωρίς κομματικές εξαρτήσεις και με πλήθος δράσεων κινηματικών και νομικών, κατάφερε να αναδείξει στην ελληνική κοινωνία αυτό το νέο μεγάλο σκάνδαλο των συμβάσεων παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων σε ιδιώτες.

Παρά την πολεμική και την παραπληροφόρηση από τα περισσότερα ΜΜΕ, όταν οι ιδιοκτήτες και μέτοχοι αυτών συμμετέχουν στις εργοληπτικές εταιρείες, σήμερα η μεγάλη πλειοψηφία του Ελληνικού λαού αντιλαμβάνεται ότι το καθεστώς που επιχειρείται να επιβληθεί στους δρόμους είναι άδικο και απαράδεκτο.

Το κίνημα υιοθέτησε από την πρώτη στιγμή ως μέσο κατάργησης των διοδίων στην πράξη, την καθημερινή άρνηση πληρωμής των ληστρικών διοδίων, με σύνθημα «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΔΙΟΔΙΑ», και σήμερα χιλιάδες πολίτες καθημερινά ανοίγουν τις μπάρες και κυκλοφορούν ελεύθερα στο εθνικό οδικό δίκτυο. Οι προσπάθειες της κυβέρνησης, που λειτουργεί ως προστάτης των εργολάβων, να ποινικοποιήσει και να συκοφαντήσει το κίνημά μας, αποδεικνύονται ανίκανες να ανακόψουν τη συμμετοχή ολοένα και περισσότερων πολιτών στο δίκαιο αυτό αγώνα.
Συνεχίζουμε να υπερασπιζόμαστε το δίκαιο των αιτημάτων μας, την αξιοπρέπειά μας, το μέλλον των παιδιών μας, τη δημόσια περιουσία.

Δεν τους πληρώνουμε ούτε ένα ευρώ!

Όταν η αδικία γίνεται νόμος του κράτους, τότε η ανυπακοή στους νόμους αυτούς δεν είναι απλά δικαιολογημένη αλλά αποτελεί υποχρέωση των πολιτών

  • Αντιστεκόμαστε στο “χάρισμα” των εθνικών μας δρόμων και του εθνικού πλούτου της χώρας.
  •  Αρνούμαστε να υποστούμε το χαράτσι που επιβάλλει η “νέα ελληνική απάτη” των συμβάσεων παραχώρησης, σε δρόμους που τους πληρώναμε επί δεκαετίες.
  •  Αρνούμαστε τη μετακίνηση από επικίνδυνους, ημιτελείς και με πλήρη κυκλοφοριακή συμφόρηση παρά-”δρομους”.
  •  Δεν χρηματοδοτούμε τις πολυεθνικές κοινοπραξίες για έργα που "θα" κατασκευάσουν, για έργα τα οποία πιθανά δε θα χρησιμοποιήσουμε ποτέ  και στα οποία το κέρδος τους θα είναι πολλαπλάσιο από το ποσό που επενδύουν. 

Οι εθνικοί δρόμοι είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό και όχι αντικείμενο κερδοσκοπίας

Σε εποχή κρίσης όπως η σημερινή, όπου στη χώρα μας ο πρωθυπουργός προχωράει σε παραβίαση του Συντάγματος και καταργεί το Κοινοβούλιο, στη δημόσια ζωή οι κυρίαρχοι εμφανίζονται να διαθέτουν περισσότερα δικαιώματα απέναντι στη μεγάλη μάζα του ελληνικού λαού.

Έχουν προχωρήσει στην κατάργηση κοινωνικών και συλλογικών  κατακτήσεων των τελευταίων 50 χρόνων, που αποτελούσαν δικαιώματα των εργαζομένων.

Έχουν προχωρήσει στο ξεπούλημα κάθε δημόσιου αγαθού: των εθνικών μας δρόμων, των μέσων μαζικής μεταφοράς (σιδηρόδρομοι, αστικά λεωφορεία, μετρό), έπονται τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και θα ακολουθήσουν δημόσια ακίνητα, αρχαιολογικοί χώροι και νησιά, προς όφελος του μεγάλου ιδιωτικού και τραπεζικού κεφαλαίου.
Θέλουν να μας τρομοκρατήσουν με το επιχείρημα ότι οι δράσεις μας θα σταματήσουν τα έργα που έχει ανάγκη η χώρα και θα απολυθούν εργαζόμενοι… 
 
ΑΠΑΝΤΑΜΕ: 

  • Διεκδικούμε να καταργηθούν οι συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων. Να καταργηθούν τα διόδια.
  •  Να συνεχιστούν τα έργα στους εθνικούς μας δρόμους με ευθύνη ενός δημόσιου φορέα με κοινωνικό έλεγχο που θα αναλάβει τα έργα με πολύ χαμηλότερο κόστος και σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας  

29/03/2011

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΑΓΩΝΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ


diodiastop.gr
diodiastop.blogspot.com