Σχεδόν 1,4 δισ. ευρώ έχουν ήδη εισπράξει οι «εθνικοί» εργολάβοι μόνον από τα διόδια, αλλά τα θεώρησαν… λίγα και σταμάτησαν τα έργα γιατί «δεν έβγαιναν». Εχει ενδιαφέρον ότι από τις αρχές του 2011 ώς τον περασμένο Οκτώβριο τα έσοδα ξεπέρασαν τα 750 εκατ. ευρώ, όταν στο ίδιο διάστημα τα εργοτάξια είχαν νεκρώσει! Οσο για την πολυδιαφημισμένη από την κυβέρνηση επανεκκίνηση των έργων, που ώς τώρα προχωρά με αργούς ρυθμούς, συνοδεύτηκε από τσουχτερές αυξήσεις τιμών που έφτασαν έως και το 60%, αλλά και από νέους σταθμούς διοδίων. Τα στοιχεία, που καλύπτουν το διάστημα από την άνοιξη του 2008, οπότε τα διόδια πέρασαν στη διαχείριση των εργολάβων, δείχνουν ότι η μείωση των εσόδων δεν ήταν δραματική τις χρονιές της κρίσης, καταρρίπτοντας το βασικό επιχείρημα που προέβαλαν οι τράπεζες για να σταματήσουν τη χορήγηση δανείων προς τους κατασκευαστές, παρά τις δεσμεύσεις που είχαν αναλάβει. Το ίδιο επιχείρημα αξιοποίησαν στο έπακρο οι εργολάβοι για να πιέσουν την κυβέρνηση και να εξασφαλίσουν πρόσθετους πόρους, που φτάνουν τα 2,9 δισ. ευρώ! Ενα μεγάλο μέρος από αυτά τα κονδύλια προήλθε από το ΕΣΠΑ, με… κούρεμα άλλων έργων, κυρίως της περιφέρειας, αλλά και της επέκτασης του μετρό προς Πειραιά. Ο πακτωλός των εσόδων από τα διόδια πιστοποιείται από απάντηση του αρμόδιου υπουργού Μιχ. Χρυσοχοΐδη σε ερώτηση του ανεξάρτητου βουλευτή Ν. Νικολόπουλου. Εχει ενδιαφέρον ότι οι εισπράξεις είναι σημαντικές στην Αθηνών-Πατρών και στην Αθηνών-Λαμίας, όπου τα έργα προχωρούν με ρυθμούς χελώνας.
Εως το 2041
Με συνολικό προϋπολογισμό 7 δισ. ευρώ για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους, οι εργολάβοι έχουν ώς σήμερα εισπράξει πάνω από 1,5 δισ. «ζεστό χρήμα» από τα διόδια, ενώ θα συνεχίσουν να χαρατσώνουν τους οδηγούς ώς το 2041, αφού η διάρκεια των συμβάσεων επεκτάθηκε από τα 30 στα 33 χρόνια. Πριν από τη διακοπή των έργων είχαν επίσης πάρει με βάση τις αρχικές συμβάσεις του 2007 και σημαντικό μέρος της δημόσιας συμμετοχής, παρόλο που τα έργα ήταν εκτός χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης. Από πρόσφατα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών προκύπτουν τα εξής:
* ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ. Από το σύνολο των 607,6 εκατ. ευρώ της συμβολής του Δημοσίου είχαν ήδη καταβληθεί τα 242 εκατ. ενώ τα έργα έχουν υλοποιηθεί μόλις κατά 29%.
* ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ. Εχει ενδιαφέρον ότι το κόστος των κατασκευασμένων έργων ανέρχεται στα 354,2 εκατ. ευρώ, ενώ η κοινοπραξία έχει εισπράξει 220,5 εκατ. από το δημόσιο, εκτός από τα 441 εκατ. από τα διόδια. Εχει υλοποιήσει μόλις το 31% των έργων.
* ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ. Στο συγκεκριμένο έργο έχει δοθεί από το 2009 πρόσθετο κονδύλι 169 εκατ. ευρώ ανεβάζοντας τη συνολική κρατική ενίσχυση στα 296,4 εκατ. ευρώ. Λόγω της ιδιομορφίας των έργων που αφορά τις σήραγγες των Τεμπών, οι εργασίες δεν σταμάτησαν όλα αυτά τα χρόνια. Προχωρούσαν με αργούς ρυθμούς και σήμερα έχουν ξεπεράσει το 70%.
Πηγή:
http://www.efsyn.gr/?p=172483